Förslag tack

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
12
MartinK:
Hej.

jag köpte ett litet terrarium på en mässa (45x45x45) för jag hittade så häftiga krabbor (Vampyrkrabbor) som jag ville ha. Men så fick jag höra idag, från en pålitlig källa, att dom har tydligen bara en livslängd på några månader eller ett halvår så det va ju mindre kul. 

Vad kan jag ha för annat kul i ett så litet terrarium? Eller är det någon här som har erfarenhet av Vampyrkrabbor? Är det ändå värt att satsa på ett gäng sådana trots deras tragiskt korta livslängd?

388
460
australis66:
MartinK: skrev:
Hej.

jag köpte ett litet terrarium på en mässa (45x45x45) för jag hittade så häftiga krabbor (Vampyrkrabbor) som jag ville ha. Men så fick jag höra idag, från en pålitlig källa, att dom har tydligen bara en livslängd på några månader eller ett halvår så det va ju mindre kul. 

Vad kan jag ha för annat kul i ett så litet terrarium? Eller är det någon här som har erfarenhet av Vampyrkrabbor? Är det ändå värt att satsa på ett gäng sådana trots deras tragiskt korta livslängd?


Jag kan ingenting om krabborna men det finns en hel del roligt att ha i det terrariumet. Tex någon skorpion, spindel osv :) 

42
12
MartinK:
Python88: skrev:


Jag kan ingenting om krabborna men det finns en hel del roligt att ha i det terrariumet. Tex någon skorpion, spindel osv :) 


Tack för tipsen, kom gärna med mer om ni har :) fick tipset om panterkrabba men dom levde helt under vatten så inte så rolig inredning precis. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hade en konversation med AlexGustavsson här på sidan om vampyrkrabbor då jag tidigare funderade på att skaffa sånna. Han sa att de lever i 10-30 år. Men om den nu dör tidigt så kn man ju alltid köpa en ny. Tror de verkar bli populära då jag har sett ganska många på de senaste mässorna. Så man kan nog lätt köpa en ny om den dör. Annars skulle någon större fågelspindel passat där när den är vuxen. Tycker A.geniculata är trevlig, även om den jag har fortfarande är sling. Råder lite delade meningar om den är bra för nybörjare men den jag har är lugn och är snabb vad gäller mat. Och den var en av mina två första (köpte de samtidigt) och hittills enda fågelspindlar. Annars kanske någon större skorpion skulle passa. Annars är bönsyrsor också roliga även om de inte lever så länge. Men man kan ju köpa en ny när den dör. Krabbor har jag inte erfarenhet av, men tycker du kan satsa på en bönsyrsa eller en fågelspindel.

42
12
MartinK:
EmanuelKarl: skrev:
Hade en konversation med AlexGustavsson här på sidan om vampyrkrabbor då jag tidigare funderade på att skaffa sånna. Han sa att de lever i 10-30 år. Men om den nu dör tidigt så kn man ju alltid köpa en ny. Tror de verkar bli populära då jag har sett ganska många på de senaste mässorna. Så man kan nog lätt köpa en ny om den dör.


Tack så mycket, vad glad jag blev nu :) då blir det såna för jag har varit jättesugen på ett gäng ända sedan jag såg dom! Hur många kan jag ha i ett terrarium av den storleken? Tänkte mig 3-4 st, är det ok?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
MartinK: skrev:


Tack så mycket, vad glad jag blev nu :) då blir det såna för jag har varit jättesugen på ett gäng ända sedan jag såg dom! Hur många kan jag ha i ett terrarium av den storleken? Tänkte mig 3-4 st, är det ok?

Kan inte så mycket om krabor men i en djuaffär (där det är bra djurhållning) där jag hjälper till ibland har de ett terrarium (tror det är 30*30*30) med säkert ett 10-tal krabbor i om inte fler. Visserligen så är djuraffärer tillfälligt boende för djuren så de har ibland lite fler individer i ett terrarium än vad som rekommenderas osv. Och jag är inte kunnig vad gäller krabbor, de kanske är i en ålder där de inte slåss eller nåt. Men 3-4st tror jag absolut är ok. Skicka ett pm till AlexGustavsson annars. Han verkar vara kunnig on krabbor, iaf när vi pratat i pm eller på mässor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild