Tysta syrsor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hej. Jag har för mig att jag sett något om att det finns någon variant av syrsor som inte låter. Tror det var Hussyrsa eller Svart fältsyrsa (eller om den bara kallas fältsyrsa, jag vet inte). Men jag minns inte vilken av dom det var. Har sökt i forumet men inte hittat något. Och finns det någon som har tips på enkla sätt att ljudisolera terrariet om det går.

Tack på förhand

//Emanuel

1159
625
Temla:
EmanuelKarl: skrev:
Hej. Jag har för mig att jag sett något om att det finns någon variant av syrsor som inte låter. Tror det var Hussyrsa eller Svart fältsyrsa (eller om den bara kallas fältsyrsa, jag vet inte). Men jag minns inte vilken av dom det var. Har sökt i forumet men inte hittat något. Och finns det någon som har tips på enkla sätt att ljudisolera terrariet om det går.

Tack på förhand

//Emanuel



Det är dom bruna ökensyrsorna som låter minst - -men hanarna spelar nog så högt ändå. Svarta fältsyrsor låter vansinnigt mycket. Mata syrsorna med fodertång istället så slipper du ha dom föra oväsen i terrariet. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Temla: skrev:



Det är dom bruna ökensyrsorna som låter minst. Svarta fältsyrsor låter vansinnigt mycket. Mata syrsorna med fodertång istället så slipper du ha dom föra oväsen i terrariet. :)

Ok. Vet vilka det är, men hade inte koll på att det är dom som låter minst. Finns sånna på djuraffären jag hjälper till i ibland. Och gud vad de hoppar högt. Kommer inte vara ett alternativ att ha här hemma. Även om både fält- och hussyrsor låter, finns det någon som låter lite mindre än den andra. Får i så fall köpa några enstaka och mata bort direkt efter att ha köpt dom. 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Grottsyrsor - Phaeophilacris bredoides är helt tysta.

58
41
Charlie69:
Om du har möjlighet att handplockade de syrsor du vill ha, så är det ju hanarna som låter.  Försök att få tag på honor, evt använd hanarna först.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
hansh: skrev:
Grottsyrsor - Phaeophilacris bredoides är helt tysta.

Tack. Har funderat på sånna tidigare, men visste inte att de var tysta eller så har jag vetat att de var tysta men glömt av det nu. Har för mig att det var något som hindrade mig från att skffa dom. Vet inte vad det kan ha varit. Finns det någon nackdel med dom?

Temla: skrev:



Det är dom bruna ökensyrsorna som låter minst - -men hanarna spelar nog så högt ändå. Svarta fältsyrsor låter vansinnigt mycket. Mata syrsorna med fodertång istället så slipper du ha dom föra oväsen i terrariet. :)

Varför skulle det hjälpa med att mata med fodertång istället för handen. Grejen jag var ute efter var ju att ev. starta en liten odling. Och det hörs ju lika tydligt från odlingen som förrymda syrsor som är i terrarierna. Så det var för att odlingen låter som jg skapade tråden. Att den sitter någon timme i terrariet och spelar innan djuret käkar upp den har jag inte alls ont utav, utan snarare att det kanske blir svårt att sova på natten om syrsorna spelar för mig hela tiden.

Charlie69: Hur ser man kön på dom?

143
154
TerraBygg:
EmanuelKarl: skrev:

Tack. Har funderat på sånna tidigare, men visste inte att de var tysta eller så har jag vetat att de var tysta men glömt av det nu. Har för mig att det var något som hindrade mig från att skffa dom. Vet inte vad det kan ha varit. Finns det någon nackdel med dom?

Ja, det finns en stor nackdel med dem som foder, att mata med dem är som att poppa popcorn utan lock... Jag försökte ha dem som foder men slutade för att de var mer eller mindre omöjliga att fånga in utan att ett gäng smet varje gång och skäggisarna kunde knappt fånga dem.

1159
625
Temla:
TerraBygg: skrev:

Ja, det finns en stor nackdel med dem som foder, att mata med dem är som att poppa popcorn utan lock... Jag försökte ha dem som foder men slutade för att de var mer eller mindre omöjliga att fånga in utan att ett gäng smet varje gång och skäggisarna kunde knappt fånga dem.


Trodde du  menade lösa syrsor i terrariet.... som du ville ljudisolera. Missuppfattning. Framgick inte att du menade en odling.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Temla: skrev:


Trodde du  menade lösa syrsor i terrariet.... som du ville ljudisolera. Missuppfattning. Framgick inte att du menade en odling.

Nej ok. Jo var nog lite otydligt.

Medlem i DHF
71
107
hansh:
TerraBygg: skrev:

Ja, det finns en stor nackdel med dem som foder, att mata med dem är som att poppa popcorn utan lock... Jag försökte ha dem som foder men slutade för att de var mer eller mindre omöjliga att fånga in utan att ett gäng smet varje gång och skäggisarna kunde knappt fånga dem.


Det är det som kallas berikning :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild