Ögonfransgecko frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
anniemalmros skrev:



Till en ögonfransgecko som varken kräver speciellt ljus eller olika temperaturgradienter behövs det absolut inte göras klart och köras igång flera veckor innan!?
Däremot är det ju alltid bra att ha ett terrarium till hands när du bestämmer dig för att köpa en gecko. Skulle du tex köpe en på någon mässa kan du ju hitta alla tillbehör, inklusive terrarium, på plats och fixa iordning när du kommer hem. Har jag gjort många gånger till ögonfransgeckos och det har gått hur bra som helst! 

Menade att det bör vara så så att man kan få igång ekosystemet och så man vet att det inte blir mögel etc. Och jag tycker inte man bör köpa en gecko och inte ha fått tag i ett terrarium förrän ett tag efteråt. Om jag tolkade det rätt var det ungefär som "Fungerar det om jag köper en gecko, men väntar med terrarium till ett tag efter köpet, och sätter den i en plastback sålänge?". Det är där jag reflekterade att köp djuret FÖRE terrariet.

10
2
samsid:
Python88 skrev:


Vilket mått tänkte du ha 150cm + på? Tänk på att höjden är viktig då det är en trädlevande ödla. 

Ett akvarium på 150x53x51cm som jag tänkte göra om till ett terrarium.

21
17
Meydri:
anniemalmros skrev:



Till en ögonfransgecko som varken kräver speciellt ljus eller olika temperaturgradienter behövs det absolut inte göras klart och köras igång flera veckor innan!?
Däremot är det ju alltid bra att ha ett terrarium till hands när du bestämmer dig för att köpa en gecko. Skulle du tex köpe en på någon mässa kan du ju hitta alla tillbehör, inklusive terrarium, på plats och fixa iordning när du kommer hem. Har jag gjort många gånger till ögonfransgeckos och det har gått hur bra som helst! 


Som Emanuel påpeka, så var det också den uppfattningen jag fick. Att han dvs tänkte köpa geckon och vänta lite med ett terrariumbygge. Som Emanuel fortsätter, så är det också smart att ha igång ekosystemet ett tag och se så att allt fungerar - innan du sätter in ödlan. Har man otur kan mögel förekomma, någon planta kanske hade några slags parasiter som sedan tar över och tar kål på hela växtlivet i terrariumet, vissa plantor visar sig inte klarar av miljön och dör av och så måste du köpa en till. För att inte tala om att det är bra för städarna att hinna acklimatisera sig. Jag skulle lägga ner samma tid och omtanke på deras välmående som på geckons, hehe. Att se till att städarna har funnit sig till plats och börjat föröka sig hjälper också att undvika att de plånas ut om geckon skulle få för sig att käka upp majoriteten. Klätterväxterna hinner också greppa tag i bakgrunden ordentligt så att du kan ta bort eventuella stöd så som hårklämmor, etc. Alltså, jag själv skulle lätt låta terrariumet vara igång i en hel månad innan någon ödla flyttar in, men är man otålig så räcker väl ett par veckor. Och om man inte klarar av att vänta en sådan tid, så finner jag det lite att det är som om man inte orkar lägga ner den eftertanken före. Självklart kan man någon gång se en ödla man bara MÅSTE ha på ett expo, och köper in sig allt material på plats, och detta kanske funkar för en marklevande art som inte behöver jättemycket klotter, men en trädlevande art och ett bioaktivt terrarium tar tid att sätta upp, det är inte något du slänger ihop på en kväll, utan snarare en vecka. Man får självklart göra som man vill, och känner man att det fungerar för en, kör på't, lugnt. :) Men jag tycker inte att en nybliven first-time geckoägare ska ha den rushade inställningen till att börja med. :/ Det må fungera för dig som har gjort det här ett tag, men mycket går inte som planerat och då kan det vara risigt läge för en nybliven geckoägare. Hoppas du förstår vad jag menar, och jag menar inte detta som ett påhopp av något slag, utan vill bara förklara min synvinkel. D:

10
2
samsid:
Är väldigt tacksam för alla svar. Det blir användbart i framtiden om jag ska skaffa en ögonfransgecko men tyvärr blir det nog inte så. Hittade ett 100x50x50 akvarium för ett bra pris och det blir nog en marklevande ödla istället. Funderar på en leopardgecko. Vill dock fortfarande ha en ögonfransgecko så det blir nog något att se fram emot i framtiden! Tack igen för alla svar.

5
0
Meja123:
Meja123]Jag har blivit nyfiken på ögonfransgeckos,1:och undrade om det är en bra nybörjarödla? 2: Vad är Leca kulor till? 3: Vad ska man ha för tillbehör jag har hört att man kan gå ut i skogen och plocka grenar är det sant isånnafall undrade jag hur man tvättar de på bästa sätt! 4: Hur stort ska terrariumet vara? Sen har jag ju hört att man kan köpa plastväxter också skulle jag kunna göra det?

5
0
Meja123:

Är rejält inne just nu på ögonfransgeckos

skulle jag kunna få några tips? 

1:hur brett och högt ska terrariet minst-max vara?

2:skulle man bara kunna köpa plastväxter? 

3:om man går ut och plockar grenar från lövträd och vill sätta i terrariet hur tvättar jag de på bästa sätt? 

4:har läst mycket och sett leca kulor vad är de till för? 

5:vart kan jag köpa vänliga bakgrunder till terrariet?

6: finns det något jag bör veta om terrariet/tillbehören?


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Meja123 skrev:
Jag har blivit nyfiken på ögonfransgeckos,1:och undrade om det är en bra nybörjarödla? 2: Vad är Leca kulor till? 3: Vad ska man ha för tillbehör jag har hört att man kan gå ut i skogen och plocka grenar är det sant isånnafall undrade jag hur man tvättar de på bästa sätt! 4: Hur stort ska terrariumet vara?

1. Ja. Jag skulle säga att det är en utav de lättaste ödlorna man kan ha. De har inga särskilda krav (ingen svindyr UVB-belysning, inga höga temperaturer, därmed inga gigantiska elräkningar, ingen superovanlig/krånglig kost) förutom hög fuktighet, vilket man får genom sprayning med blomspruta minst 2 ggr dag (eller regnsystem) men de ska inte ha extremt fuktigt. Den äter till stor del Crested gecko diet (pulver som blandas med vatten, kan köpas på t.ex pangdubia.se. Mina äter bara några kryddmått pulver varannan dag) och bara insekter någon gång i veckan vilket gör att man inte behöver stora foderodlingar (jag rekommenderar dock att odla, dyrt att köpa hela tiden samt att du måste goutloada maten genom att mata foderdjuren 24h innan matning). Dubiakackerlackor är billiga och superenkla att odla.


2. Lecakulor är för att ha under bottensubstratet. Gör inte mitt misstag som jag gjorde i mitt gamla ögonfransterrarium, att skippa nätet emellan lecakulorna och bottensubstratet. Vet inte varför jag gjorde det ens, det blandar sig på nolltid. Jag är inte helt säker på användningen utav det om jag ska vara ärlig, men tror det typ ska förhindra mögel i substratet för att det är luftigt under. Eller för att man ska kunna dränera (suga ut överflödigt vatten) botten. Jag har faktiskt ingen aning. Jag har inte lecakulor i mina nuvarande ögonfransburkar, är såpass torrt (leca är mer nödvändigt i typ tropiska regnskogsterrarium med pilgiftsgrodor och pissvått, dessa kommer från mycket torrare skog), även om jag sprayar regält dagligen, att det inte behövs enligt mig. 

3. Jag plockade en gren i skogen, tror det var en sälg. Sedan en annan (har jag för mig att det var en al) som gick jättebra. Fick in några skalbaggslarver med sälgen som satt i taket plötsligt en dag, massa mögelsporer etc. Jag behandlade dom inte alls, men bortsade bort mossa och lavar. Man kan säkert ha det i ugnen eller något men jag rekommenderar korkbark annars. Jättebra, praktiskt och väger typ inget!
Tillbehören då. Någon lampa, jag har en compact top 45 cm av märket exo terra med en reptile vision och en UVB 100 (exo terra allt ihopa). UVB är ett måste för dagaktiva djur (för att de ska få vitamin d3, nattaktiva brukar man ge d3 i pulverform men det skadar inte med UVb ändå och det är bra, även om de inte solar och får UVB kan de sitta med en fot framme eller något och ta åt sig av UV:n så). Det många inte vet är att UVB är bra för annat än vitamin d3. De ser olika ljus vi inte ser, såsom UVB, och även om det ser normalt ut för oss kan det för geckon vara som om vi människor var i rött ljus (kort och inte ett dugg vetenskapligt förklarat). Därför har jag UVB och en Reptile vision. Däremot bryr jag mig inte om att byta dom jättenoga eftersom de trots allt är ganska tåliga.
Innan har jag i typ 4 år kört med någon växtlampa, men jag tycker mina ödlor är mer aktiva och det verkar som om dom ser bytesdjuren annorlunda och ärmer aktiva nu.

4. Jag skulle säga att 45*45*60 är minsta storleken för en individ. MEN om du nu har såhär litet så bör du inreda riktigt ordentligt och utnyttja all volymen i terrariet så det går att klättre på, så att geckon får tillräckligt med plats. Jag föredrar att ha större så jag kan inreda luftigare. Jag har exo terra 45*45*90 till mina två för tillfället, tycker det är lagom och man kan ha lite mer tom luft (vilket är snyggt enligt mig) utan att jag för dåligt samvete av att ödlan har för lite klätteryta.


En sak till att tänka på innan valet av ödla.

Vad förväntar du dig utav din ödla? Vissa (jag till viss del) tycker det är trevligt med mer stillsamma ödlor, som sover på dagen och lufsar runt på kvällarna och nätterna. Vissa vill ha en aktiv ödla man alltid kan titta på vad den har för sig, som kutar runt en del och som är aktiv dagtid. Här under nämner jag dvärgskäggagam som ett exempel på det sistnämnda, finns massa liknande alternativ åt båda varianterna, massa mellanting etc.

Jag upplever att en ögonfransgecko ligger stilla hela dagen, och på natten lufsar den runt lite sakta. Jag tycker om det, bara sitta och titta på dom en stund på kvällen är jättetrevligt och avkopplande enligt mig.
Vill du ha mycket liv i terrariet kanske en dvärgskäggis eller något är en rolig art. Den är dagaktiv och sånt. Jag skulle inte kalla det för en nybörjarödla, men om du lägger den extra tiden att läsa på, platsen för ett (mycket) större terrarium och den mycket större budgeten så är det helt klart ett roligt alternativ.
Skillnaden mellan dessa är budgeten. En ögonfransgeckos hela terrarium och allt sånt ("engångskostnaden") får jag nog ihop för under 5 000-10 000 kronor exklusive själva geckon. Sedan inte mycket mer än några hundralappar på CGD (en förkortning av crested gecko diet) per år samt lite mat åt min dubiakoloni (typ morötter och kattmat, de kan äta rester av mat) per år under de 20 kommande åren. En exempelvis skäggagam är mycket dyrare, blir nog över 10 000 i engngskostnad. Sedan ska du byta UVB-lampor årligen (500-1000+ kr/år om du kör den billigaste varianten), och ge den mycket dyrare mat etc, etc. Då kommer du upp i 3-4000 per år, i 10-15 år.

Nu är du ju inne på ögonfransgecko redan och sånt. Detta är bara vad du kan vänta dig av din ödla, så du inte köper den i tanke att ha en jätteaktiv ödla som kryper omkring och skuttar hela dagen, eller något, ochtröttnar. Jag tycker mer om ögonfransar även om det hade varit kul men någon dagaktiv med som kontrast till dom. Jag har mina husgeckos, fullt ös medvetslös och ganska skuttiga även dagtid.


Lycka till, och stressa inte med köpet bara.


//Emanuel

273
185
peter68:
samsid skrev:
Är väldigt tacksam för alla svar. Det blir användbart i framtiden om jag ska skaffa en ögonfransgecko men tyvärr blir det nog inte så. Hittade ett 100x50x50 akvarium för ett bra pris och det blir nog en marklevande ödla istället. Funderar på en leopardgecko. Vill dock fortfarande ha en ögonfransgecko så det blir nog något att se fram emot i framtiden! Tack igen för alla svar.


Jag är ingen expert på ödlor, men 50 cm högt borde fungera, även om högre hade varit bättre. Det är nog viktigare hur du inreder det. Även om det vore 1m högt, så är det inte högt jämfört med hur det är i det vilda. Det är den övre halvan som man får se som "där uppe". I skötselråden här nämner de 45x45x60 och 60x45x60. Ditt är 10 cm lägre, men samtidigt betydligt större.

5
0
Meja123:
Tack för alla svar Emanuel. Är så tacksam,tack igen för alla svar

5
0
Meja123:
jag undrar vilken mat man ska ha
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild