Objuden gäst

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
11
Blomman:
Hittade denna insekt hos grodorna. Någon typ av vandrande pinne. Kan den ha kommit med växter som jag köpt eller jorden? Är det vanligt att det dyker upp sådana djur? Någon som vet vad det är? 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Blomman skrev:
Hittade denna insekt hos grodorna. Någon typ av vandrande pinne. Kan den ha kommit med växter som jag köpt eller jorden? Är det vanligt att det dyker upp sådana djur? Någon som vet vad det är? 

Det är en vandrande pinne, skulle gissa på Sungaya inexpectata men kan hända att det är en annan art också. Men kolla med Krypet eller Bos här på sidan, de ärväldigt kunniga vad gäller pinnar och har ett gäg olika arter.

40
36
baggi:
Ser ju ut som en vandrande pinne. Kan ju säkert komma från växter du köpt vad för pinne det är vågar jag inte svara på. Men om den kommer från jord skulle inte va omöjligt sand lr liknande substrat. Men då kanske du haft gästen ett tag. Hur fick du syn på den? :D Några egna teorier? 

Jag är ingen expert på vandrande pinnar och det finns ju ganska många :) och det kommer ju en massa olika sorters kryp med allt som vi importerar då och då. 

31
11
Blomman:
Sprayar terrariet med vatten innan det släcks och efter det tänds men nu kom jag hem lite senare och i samband med sprayandet fick jag ta en ficklampa för att kontrollera djuren och att det finns mat till dom. Det var då jag upptäckte den vandrande genom växtligheten. Exoterrat som jag har köpt begagnat har lite skadad bakgrund med lite håligheter, har kanske missat lite rengöring där. 


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
EmanuelKarl skrev:

Det är en vandrande pinne, skulle gissa på Sungaya inexpectata men kan hända att det är en annan art också. Men kolla med Krypet eller Bos här på sidan, de ärväldigt kunniga vad gäller pinnar och har ett gäg olika arter.

Det ser ut som en Sungaya inexpectata. Den är för stor för att vara nykläckt den kan ha kommit med växterna eller som ett ägg i jorden. Sungaya inexpectata förökar sig sexuellt och gräver ned sina ägg. Den borde ha varit i terrariet ett tag. Leta efter bit märken på växterna.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Blomman skrev:
Sprayar terrariet med vatten innan det släcks och efter det tänds men nu kom jag hem lite senare och i samband med sprayandet fick jag ta en ficklampa för att kontrollera djuren och att det finns mat till dom. Det var då jag upptäckte den vandrande genom växtligheten. Exoterrat som jag har köpt begagnat har lite skadad bakgrund med lite håligheter, har kanske missat lite rengöring där. 



Om den förra ägaren har haft pinnar i det innan så kan det absolut finna ägg kvar i jorden.

31
11
Blomman:
Nu har det dykt upp flera nya vandrande pinnar runt centimetern. Kan dom föröka sig utan befruktningen?

388
460
australis66:
Blomman: skrev:
Nu har det dykt upp flera nya vandrande pinnar runt centimetern. Kan dom föröka sig utan befruktningen?


Det lär finnas befruktade ägg någonstans i ditt terrarium om det fortsätter dyka upp små pinnar :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Om det är sungaya inexpectata så är de inte fullvuxna när de är runt centimetern (antar att de är samma art). Arten är könligt förökad, men hittar de en partner kan de få ungar. Mitt tips är att ta alla pinnar du hittar och stoppa i ett eget terrarium så kan du ha dom som husdjur eller sälja dom. S.inexpectata är riktigt trevliga.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild