Sol-lampa till spindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

306
101
thatreptileguy:
Hej, jag undrar bara om det är ett måste för fågel-spindlar (i detta fall brachypelma smithi) att ha en svag sol-lampa på ca 15 watt. Har haft det hela tiden men det är ju knappt någon skillnad på ljuset om den är på eller inte. Lampan gick sönder så undrar bara om jag måste köpa ny eller kan skita i det.

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Vi har inga lampor till våra fågelspindlar utan ljuset dom får är dels utifrån men även från alla terrarier som står i samma rum. Det är värmen som är viktig att den stämmer. Ljus är mindre viktigt för spindlar. Dock tycker jag att det känns viktigt att skapa en dygnsrytm och en årsrytm åt alla mina djur i form av ljus och värme. 

43
15
Reest:
Fågelspindlar ska inte ha direkt ljus in i sitt terrarie, och speciellt inte solljus/värmelampa eftersom temeparuren lätt kan stiga väldigt högt i ett glasterrarie på det viset. Ha en taklampa i rummet bara och använd en ficklampa (rött ljus sägs att inte störa dom lika mycket) om du vill kolla på dem.

1275
1724
Falk:
En spotlight av lämplig styrka kan givetvis användas dagtid om man vill reglera temperaturen. Men jag kikade i ditt galleri och du bör slänga det substrat du använder i soptunnan direkt och ersätta det med exempelvis torv eller dyl. reptilbark, cocos chips är absolut olämpligt som substrat

306
101
thatreptileguy:
Falk skrev:
En spotlight av lämplig styrka kan givetvis användas dagtid om man vill reglera temperaturen. Men jag kikade i ditt galleri och du bör slänga det substrat du använder i soptunnan direkt och ersätta det med exempelvis torv eller dyl. reptilbark, cocos chips är absolut olämpligt som substrat

Mmm. Fick höra det. Dock var det bara Cocos chips på toppen av torven på ena sidan av terrariet, men tog bort det och har bara torv nu.

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:
Vi har inga lampor till våra fågelspindlar utan ljuset dom får är dels utifrån men även från alla terrarier som står i samma rum. Det är värmen som är viktig att den stämmer. Ljus är mindre viktigt för spindlar. Dock tycker jag att det känns viktigt att skapa en dygnsrytm och en årsrytm åt alla mina djur i form av ljus och värme. [/quote[quote=Jonas_]Vi har inga lampor till våra fågelspindlar utan ljuset dom får är dels utifrån men även från alla terrarier som står i samma rum. Det är värmen som är viktig att den stämmer. Ljus är mindre viktigt för spindlar. Dock tycker jag att det känns viktigt att skapa en dygnsrytm och en årsrytm åt alla mina djur i form av ljus och värme. 

Det är stor skillnad på ljuset på dagen än på kvällen/natten nu fast lampan inte är kvar. Bra värme har hon också då jag har en lite svagare värmematta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild