python regius problem med öms.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

20
7
Ludvigelveberg:

Hejsan min kungspyton har som sagt problem med ömsningen. han blev sosa om magen och allmänt tråkig och grå i färgen några dagar för att sen få tilbaka sin vanliga färg igen. jag har en luftfuktighet på CA 67% .Temperaturen ligger på 32 på varma sidan och 24 på den kalla. nu är det så här, jag var och åkte skidor på lovet så jag sa åt mamma och pappa att hålla luftfuktigheten uppe på 65-70% vilket dom skulle fixa sa de. jag antar att de har sprayat på tok för lite för skinnet har nästan "torkat" och blivit som en färglös hinna på ormen som veckas nmer än vanligt när han är ihopringlad. jag har en fuktbox i terrariet bestående av en 0.5l burk med en fuktad disktrasa i ståendes på varma sidan. vad kan jag göra för att underlätta och hjälpa min orm med ömsningen? 


366
156
Linus:

Det låter inte som att det ska vara någon fara, tycker jag. Ormar klarnar upp några dagar innan själva ömsningen sker. Vår kungspyton här hemma kan det dröja en vecka för ungefär efter att han klarnat i färgerna :)


20
7
Ludvigelveberg:

han har varit i den här klara perioden mellan att vara grå och ömsa i snart 1,5 vecka. är det normalt att han dröjer så?


25
88
shii:

Hejsan!

Din kp ska förmodligen ömsa när som helst, ibland kan de ta tid. Fortsätt spraya vatten så luftfuktigheten ligger på 70-80%.

Men som du skriver att skinnet nästan har ''torkat'' på honom låter de ju som att han kan ha försökt sig på att ömsa men inte lyckats riktigt (svårt o säga utan bild på honom).

Men prova att lägga honom i en balja med vatten i 15-20 minuter, de kan hjälpa! Jag har gjort de med min när han inte ömsat ordentligt och dagen efter så har skinner släppt jättefint :)

Lycka till!


20
7
Ludvigelveberg:

jag får prova att bada honom. ska man ha fingervarmt eller varmare än så?

 


20
7
Ludvigelveberg:

nu ligger han i ljummet vatten i en petbox. han har försökt att ömsa men det är kvar delar av ömsskin på honom. han får ligga kvar där i i ca 10 min till. självklart så sitter jag bredvid och håller koll så att han inte "drunknar. vattnet är ca 3 cm djupt.

han var väldigt spattig och orolig när jag först la i honom men nu är han lungn som en filbunke och simmar runt lungt istället. 

när han badat klart, kan jag då hjälpa honom att få av skinnet på något sätt?


20
7
Ludvigelveberg:

det gick superbra att få bort skinnet på honom. han var lungn och samarbetate genom att inte sprätta runt och flänga. tack för de tips jag fått. mvh Ludvig


340
91
Copa:

Jag brukar lägga in en blöt frottéhandduk i lådan och så vatten, ormen kan slingra sig mot handduken så lossnar ömset utan problem


20
7
Ludvigelveberg:

det får jag pröva nästa gång :)


25
88
shii:

Okej jättebra att de löste sig! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild