Nybörjarfrågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Brugden:

Hej!

Jag har planer på att skaffa min första spindel och har läst mycket på internet men tycker det är svårt att hitta en komplett nybörjarguide för alla de där dumma frågorna som dyker upp.

Först och främst, vilken art är den mest idiotsäkra för någon med noll erfarenhet av spindlar utöver de som går att hitta vilt i naturen?

Med idiotsäker menar jag både lugn och snäll men också inte alltför känslig för nybörjarmisstag. 

Hur är det med terrarier egentligen, jag har alltid trott att the bigger the better men ser då och då att folk skriver att det är för stor yta, vad beror det på? Vad "händer" vid för stor resp. för liten yta?

Finns det speciella spindelterrarium att köpa eller måste en bygga själv? Vad behövs förutom terrarium och inredning? Tänker på ljus, fuktmätare etc?

Var i hemmet är bästa placeringen för terrariet? Ljust, dunkelt, mörkt? Är de känsliga för liv och rörelse och föredrar att stå lugnt till?

Hur ofta rengör man terrariet och hur? Byter man någon gång ut allt bottenmaterial? 

Var får en tag i en spindel? Knalla in på en djuraffär funkar inte här iaf och blocket verkar inte vara någon höjdare. 

Annars alla tips på vad en nybörjare bör läsa in sig på är välkomna, jag har inte bråttom med inköp utan vill känna mig väl förberedd.


Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Grammostola rosea brukar vara den art de flesta rekomenderar som första spindel då den är så pass lugn av sej ändå. Det är fortfarande djur och egna individer så alla är fortfarande olika i sinnet.

Skötselråd för den hittar du här:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=g_rosea

Jag själv skaffade en Brachypelma Boehmei som första spindel och tycker det har fungerat kanon. Det är relativt lugna de med, fast kan sparka en hel del brännhår.

För stort terrarium går det inte att ha egentligen, så länge man inreder där efter. Men det finns ingen anledning att ha så pass stort för spindeln kommer ändå att göra sej ett bo/ en håla någonstans sen kommer den ändå bara att hålla sej i närheten av den. Därav brukar det räcka med ett terrarium som är 30*30*30cm till de flesta arterna. Detta gäller fullvuxna spindlar.
Sen är det så att när spindeln är väldigt liten så vill man självklart kanske ha den i ett mindre terrarium. Det är för att man lättare ska kunna se så den äter som den ska osv.

De flesta spindlar behöver ingen egen belysning, men det kan vara trevligt för en själv att ha lite belysning där i under dagtid så man kan se i terrariet bättre. Men inget krav. 
En luftfuktighetsmätare kan vara bra att införskaffa samt en termometer så man ser att man har rätt värden till den spindeln man köper.

Terrariet placering bör vara på något lugnare ställe. Så mitt i vardagsrummet eller så är kanske inte att rekomendera. Det bör heller inte stå i direkt solljus för då kommer det bli väldigt varmt i terrariet.

Terrarium finns att köpa på flera ställen. Så man behöver inte bygga själv.

Lättaste ställena att få tag i spindel är antingen via köp&sälj avdelningen här på denna sida, annars är det nog en reptilmässa man har bäst chans att hitta det man söker.
Det brukar oftast finnas att man kan köpa färdiga paket med terrarium, inredning samt spindel. Det brukar inte kosta allt för mycket 500-1000 kr.

Lycka till!


2
0
Brugden:

Flyers90 skrev:
Grammostola rosea brukar vara den art de flesta rekomenderar som första spindel då den är så pass lugn av sej ändå. Det är fortfarande djur och egna individer så alla är fortfarande olika i sinnet.

Skötselråd för den hittar du här:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=spiders&specie=g_rosea

Jag själv skaffade en Brachypelma Boehmei som första spindel och tycker det har fungerat kanon. Det är relativt lugna de med, fast kan sparka en hel del brännhår.

För stort terrarium går det inte att ha egentligen, så länge man inreder där efter. Men det finns ingen anledning att ha så pass stort för spindeln kommer ändå att göra sej ett bo/ en håla någonstans sen kommer den ändå bara att hålla sej i närheten av den. Därav brukar det räcka med ett terrarium som är 30*30*30cm till de flesta arterna. Detta gäller fullvuxna spindlar.
Sen är det så att när spindeln är väldigt liten så vill man självklart kanske ha den i ett mindre terrarium. Det är för att man lättare ska kunna se så den äter som den ska osv.

De flesta spindlar behöver ingen egen belysning, men det kan vara trevligt för en själv att ha lite belysning där i under dagtid så man kan se i terrariet bättre. Men inget krav. 
En luftfuktighetsmätare kan vara bra att införskaffa samt en termometer så man ser att man har rätt värden till den spindeln man köper.

Terrariet placering bör vara på något lugnare ställe. Så mitt i vardagsrummet eller så är kanske inte att rekomendera. Det bör heller inte stå i direkt solljus för då kommer det bli väldigt varmt i terrariet.

Terrarium finns att köpa på flera ställen. Så man behöver inte bygga själv.

Lättaste ställena att få tag i spindel är antingen via köp&sälj avdelningen här på denna sida, annars är det nog en reptilmässa man har bäst chans att hitta det man söker.
Det brukar oftast finnas att man kan köpa färdiga paket med terrarium, inredning samt spindel. Det brukar inte kosta allt för mycket 500-1000 kr.

Lycka till!


Tack för ett bra svar! :) 


Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Här är en bra sida

web.comhem.se/~u59820201/Bra%20arter.html

1275
1724
Falk:
Världens bästa forum för leddjur kryp.forum24.se 
Läs igenom nybörjartrådarna så finner du svar på allt du undrar över.

43
15
Reest:
Jag är långt ifrån expert men jag skulle råda dig att inte köpa en Grammostola rosea som din första spindel. De är kända för att matvägra långa perioder och som nybörjare är det svårt att veta om man själv gör fel eller om det bara är spindlen som är sån. 
Jag köpte själv en Grammosrola rosea som min första och då jag inte ångar att jag köpte den så känner jag ändå att jag borde börjat med en annan sort.

Rekommenderar Acanthoscurria geniculata som är min egna favorit, äter bra, är inte för defensiva (min har aldrig visat agression mot mig) och blir hyfsat stora som fullvuxna vilket gör dom lite roligare enligt mig.

www.thespidershop.co.uk/ har bra utbud och hyfsade priser om du inte hittar någon uppfödare nära dig, se till att vädret tillåter frakten bara.

1275
1724
Falk:
The spidershop säljer wc djur så jag skulle inte rekomendera dom.

43
15
Reest:
Det visste jag faktiskt inte :o 
Kanke får tänka om att köpa därifrån :S

1275
1724
Falk:

Annonsera här eller på krypforumet.

Det finns även trådar om på kryp om bra utländska säljare

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild