Goliatspindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

10
2
DarkJester:

Yoshi123 skrev:
Men när jag har haft några år av erfarenhet vilken Theraphosa är minst argsint och lämpar sig bäst.


Jag känner väldigt väl igen känslan att man vill göra allt direkt, så även planera inför framtiden men jag hade nog känt på de "lättare" och "snällare" spindlarna först, sedan kan man börja fundera på vart man vill gå därifrån.

 

Jag har själv en fullvuxen T. blondi-hanne som jag köpt av en kill som behövde göra sig av med sina spindlar för han skulle bli sambo. Min erfarenhet av honom är att han är inte AGGRESSIV som de ofta har rykte om sig att vara men väldigt DEFENSIV. Han har en oerhörd foderrespons (springer t.o.m. ut från gömmet och jagar när jag fuktar hans substrat) men han har skadade huggtänder från senaste ömset så han får nöja sig med mosade foderdjur. I vilket fall som, han stämmer på ryktet att han hellre sparkar hår än biter men sparkar hår gör han väldigt gärna och eftersom T. blondi har den värsta sorten av brännhår ska du gärna ha ett grundmurat säkrhetstänk och goda vanor från mer harmlösa arter innan du ger dig på denna.

 

Kul att du fått ett intresse för spindlar, men försök skynda långsamt även om det är svårt! ;-)


248
40
Yoshi123:
DarkJester skrev:


 

Jag känner väldigt väl igen känslan att man vill göra allt direkt, så även planera inför framtiden men jag hade nog känt på de "lättare" och "snällare" spindlarna först, sedan kan man börja fundera på vart man vill gå därifrån.

 

Jag har själv en fullvuxen T. blondi-hanne som jag köpt av en kill som behövde göra sig av med sina spindlar för han skulle bli sambo. Min erfarenhet av honom är att han är inte AGGRESSIV som de ofta har rykte om sig att vara men väldigt DEFENSIV. Han har en oerhörd foderrespons (springer t.o.m. ut från gömmet och jagar när jag fuktar hans substrat) men han har skadade huggtänder från senaste ömset så han får nöja sig med mosade foderdjur. I vilket fall som, han stämmer på ryktet att han hellre sparkar hår än biter men sparkar hår gör han väldigt gärna och eftersom T. blondi har den värsta sorten av brännhår ska du gärna ha ett grundmurat säkrhetstänk och goda vanor från mer harmlösa arter innan du ger dig på denna.

 

Kul att du fått ett intresse för spindlar, men försök skynda långsamt även om det är svårt! ;-)


OK tack jag ska skynda långsamt och skulle nog börja med  B emilia men bor tyvärr hemma och min familj är inte jätteförtjusta i fågelspindlar.

10
2
DarkJester:
Känner igen det där, men försök inte pracka det på dem, i min erfarenhet är det bättre att visa din fascination för de spindlar man stöter på i vardagen, då kan andra se hur du brinner för dem, lära sig mer av den kunskap  du besitter och  med lite tur få en ny uppskattning för spindlar. :-)

248
40
Yoshi123:
Falk skrev:
Skippa allt som har med möss att göra när det kommer till utfodring.

Jag skulle inte rekomendera denna till en nybörjare då den har ganska stora krav på miljö jämfört med andra fågelspindlar.


Kanske en dum fråga men varför ska man inte ge fågelspindlar möss?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Yoshi123 skrev:

Kanske en dum fråga men varför ska man inte ge fågelspindlar möss?

De är inte så näringsrika om jag uppfattat det rätt och ganska feta. Rätta mig on jag har fel.

248
40
Yoshi123:
OK tack för vissa på youtube ger sina spindlar möss.

58
59
Daffas77:
Yoshi123 skrev:
OK tack för vissa på youtube ger sina spindlar möss.


Du bör vara väldigt selektiv med vad du lär dig på youtube. Många knäppisar och djurplågare som jagar "klick".

1275
1724
Falk:
Daffas77 skrev:


Du bör vara väldigt selektiv med vad du lär dig på youtube. Många knäppisar och djurplågare som jagar "klick".



Precis, finns så jäkla mycket skit där.

10
2
DarkJester:
EmanuelKarl skrev:

De är inte så näringsrika om jag uppfattat det rätt och ganska feta. Rätta mig on jag har fel.


Det jag fått lära mig är att de gör att spindeln får i sig för mycket kalcium vilket leder till kalcifiering (=förkalkning) av exoskelettet. Det i sin tur kan leda till komplikationer vid ömsning.

Jag matar mina med en variation av mjölmaskar, zofobalarver, fruktbaggslarver, gräshoppor och tre olika arter av kackerlackor och de verkar trivas bra med det. :-)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
DarkJester skrev:


Det jag fått lära mig är att de gör att spindeln får i sig för mycket kalcium vilket leder till kalcifiering (=förkalkning) av exoskelettet. Det i sin tur kan leda till komplikationer vid ömsning.

Jag matar mina med en variation av mjölmaskar, zofobalarver, fruktbaggslarver, gräshoppor och tre olika arter av kackerlackor och de verkar trivas bra med det. :-)

Intressant. Det borde nog vara både och. Jag matar med syrsor, dubia, halloweenkackerlackor (Elliptorhina javanica, jag ger dock den arten mycket sällan), en och annan zofobas/mjölmask och till min geniculata sling har jag även gett bananflugor någon gång. Brukar jobba i zooaffär så ibland tar jag hen typ 3 zofobaslarver, mjölmaskar, gräshoppor, rosenbaggslarver eller liknnde (har tre spindlar exklisive min pyttelilla sling) som jag matar med direkt enbart för variation.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild