Immun mot ormgift

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

273
3
117:

Det finns en massa människor som injeckterar ormgift i sin kropp i hopp om att en dag bli immuna mot det, hur är det med det egentligen ? Det ska ha levt en kille som var så immun mot kobrabett att han kunde rädda människor som blivit bitna av kobra genom att ge de sitt eget blod och sen blev det friska, hur kan det komma sig ?


953
1840
peter54:

Såvitt jag vet kan man inte utveckla full immunitet mot ormgift. En del personer som blivit bitna av högpotenta giftormar och klarat sig, har utvecklat någon slags motståndskraft och kan överleva flera bett från samma art/släkte, men till slut har kroppen istället blivit överkänslig mot giftet.

Det fanns en svensk man på 60-talet (har jag för mig att det var), som lät sig bli biten av en kobra för att visa för folk att han tålde det och hur kroppen reagerade. Jag såg det som barn på det offentliga terrarium som låg i närheten av Arlanda. En dag blev det ett bett för mycket och han dog.

När man tillverkar ormserum, brukar man injicera en pytteliten mängd av ett specifikt ormgift på häst. Sedan ökar man på dosen ytterst lite i taget tills hästen utvecklat antikroppar mot giftet, MEN, det betyder inte att hästen blir immun. Injiceringsdoserna är även på slutet av proceduren långt ifrån vad ett riktigt bett skulle ge.

Istället extruderar man antikropparna ur hästens blod så att man får ett koncentrat av antikroppar. Det är en lång och svår process och det är därför ormserum är så sanslöst dyrt.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

www.youtube.com/watch?v=8q_m-rDUNw0

 

kanske inte det smartaste att göra men intressant


273
3
117:

@peter54

Tack för en väll skriven och bra svar, ja ibland blir det helt enkelt för mycket och kroppen klarar inte av det och lägger ner.

@westman

Jo har sett den, han är helt sjuk ;)

Mvh Dragon

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild