Terrariebygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

20
7
Ludvigelveberg:

hejsan! 

jag har tänkt att bygga ett träterarium av en 150*40 byrå i den tänker jag låta min majsorm bo i.

höjden på terrariumet blir minst en meter.

räcker 150*40*100 L,B,H? eller bör jag öka på bottenarean?

tacksam för svar.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Blir väl förlitet enligt L80? 


366
156
Linus:

Det beror på hur stor majsormen är :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

jo det är iofs sant :P 


733
295
markusbabs:

 Ökar du till 50-60 i djup så är det genast mycket mer bottenyta. 


1662
779
fluffis:

Mät ormen först :)

100 cm är alldeles för högt anser jag. 50 cm är lagom, möjligtvis 60. Majsormar är marklevande och även om de kan klättra så är de inga superklättrare och den kommer garanterat att trilla ner någon gång och det kan jag inte tänka mig är bra för den.

Nackdelen med de flesta möbler om man vill bygga om är att de inte är särskilt djupa.

150x40 i bottenyta blir 0,6 kvadratmeter och det fattas bara pyttelite för att kunna ha en orm upp till 1,5 m. Nu får du nöja dig med att ha en orm som är max 1,25 m.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html


20
7
Ludvigelveberg:

min plan är att bygga ut bottenplatten ca 20 cm så att jag får ett djup på 60 cm. då får jag en bottenyta på 0,9 m2

 

som fluffis sa så kommer jag nog att minska höjden för att minska skaderisken


1662
779
fluffis:

0,9 kvm blir klart mycket större och klarar marklevande ormar som blir max 1,50 m :) Jag tror det är bra att du gör djupet större för att det inte ska bli så himla smalt/odjupt.

Jag tycker det är bra att du tänker om angående höjden. Själv har jag några terrarie med 62 cm i höjd (där bor annat än majsormar) och det är faktiskt ganska rejält högt och det är inte helt enkelt att inreda så att man verkligen nyttjar den ytan. Nu beror det iofs på hur mycket fantasi man har och hur duktig man är på att inreda men jag har sett mycket få terrarier där man faktiskt nyttjar ytan som är på den övre halvan. Numera bygger jag terrarier till majsormar (på max 150 cm) som är 50 cm i höjd och det är precis lagom :)

 


6
0
freakmange:

Jag ska köpa garderobsstommar från ikea och bygga terrarievägg utav,blir billigt och schyssta mått =) och enkelt.

måtten blir 2000*600*500 (l*b*h)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild