Ett litet tips på en liten fogger.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

240
183
Mickee:
Köpte en liten fogger hos Kjell o company för 200:-, kampanj just nu, 300:- sen.
Donade ihop ett flexrör till toppen av terrariet i helgen.
Använde flex vp-rör, skarvmuff å böj.
Knöligast var anslutningen till foggern men det fixade sig till slut.
Fläktar på bra men ingen turbopropp precis, fyllde ett terrarium 45x45x60cm på cirka en halvtimme.
Får se hur den sköter sig efter ett par månader med en timmes körning varje dag (kinastuff) :)





388
460
australis66:
Mickee skrev:
Köpte en liten fogger hos Kjell o company för 200:-, kampanj just nu, 300:- sen.
Donade ihop ett flexrör till toppen av terrariet i helgen.
Använde flex vp-rör, skarvmuff å böj.
Knöligast var anslutningen till foggern men det fixade sig till slut.
Fläktar på bra men ingen turbopropp precis, fyllde ett terrarium 45x45x60cm på cirka en halvtimme.
Får se hur den sköter sig efter ett par månader med en timmes körning varje dag (kinastuff) :)






Får du upp luftfuktigheten bra med den eller du har det bara för syns skull? Hur gjorde du med anslutningen mellan slang och luftfuktare? Lust att ta närmre bild på anslutningen?

Ska nog åka och köpa en imorgon, såg att det fortfarande va kampanj på den. 

240
183
Mickee:
Python88 skrev:


Får du upp luftfuktigheten bra med den eller du har det bara för syns skull? Hur gjorde du med anslutningen mellan slang och luftfuktare? Lust att ta närmre bild på anslutningen?

Ska nog åka och köpa en imorgon, såg att det fortfarande va kampanj på den. 


Terrariet är litet men efter en halvtimme så är luftfuktigeheten 88% och efter en timme så är hela terrariet fyllt med synlig dimma.
Utblåset är en springa med ett litet tak över, tog en skarvmuff å täljde till den lite sen silikonade jag dit den bara i flera omgångar.
Ångrade att jag inte borrade upp ett större hål först, ska nog bryta loss det igen å borra, tror den har ork att leverera mer med ett större hål.
Risken är väl att plasten spricker!
Fick även tejpa lite vid locket för läckage pga tung flaska på andra sidan.
Men jag är helt nöjd hitills och ska nog köpa en till å ha i reserv för nått till litet terrarium :)



388
460
australis66:
Mickee skrev:


Terrariet är litet men efter en halvtimme så är luftfuktigeheten 88% och efter en timme så är hela terrariet fyllt med synlig dimma.
Utblåset är en springa med ett litet tak över, tog en skarvmuff å täljde till den lite sen silikonade jag dit den bara i flera omgångar.
Ångrade att jag inte borrade upp ett större hål först, ska nog bryta loss det igen å borra, tror den har ork att leverera mer med ett större hål.
Risken är väl att plasten spricker!
Fick även tejpa lite vid locket för läckage pga tung flaska på andra sidan.
Men jag är helt nöjd hitills och ska nog köpa en till å ha i reserv för nått till litet terrarium :)




Ah okej. Står på hemsidan att den ska klara ett rum på 20m2 så borde ju fungera bra till mina terrarium. Jag ska på en shoppingrunda imorgon och köpa en :) 

Tack för bilderna! 

388
460
australis66:
Mickee skrev:


Gjorde hålet större och satte en slang direkt där. Inte satt  fast den med silikon än men tycker det blir rätt bra med fart ändå. Ska dra in slangen i ett terrarie imorgon och testa ordentligt. 


240
183
Mickee:
Python88 skrev:


Gjorde hålet större och satte en slang direkt där. Inte satt  fast den med silikon än men tycker det blir rätt bra med fart ändå. Ska dra in slangen i ett terrarie imorgon och testa ordentligt. 



Perfekt!, kommer att göra så med nr2 :)

388
460
australis66:
Mickee skrev:


Perfekt!, kommer att göra så med nr2 :)


Har du din på timer? Har min på timer men den startar inte av sig själv trots att det är timern som stänger av och inte jag som trycker på knappen.

240
183
Mickee:
Python88 skrev:


Har du din på timer? Har min på timer men den startar inte av sig själv trots att det är timern som stänger av och inte jag som trycker på knappen.


Nix, ingen timer än.
Ska prova det, låter mysko om inte foggern går igång om on-knappen är tillslagen på den?

388
460
australis66:
Mickee skrev:


Nix, ingen timer än.
Ska prova det, låter mysko om inte foggern går igång om on-knappen är tillslagen på den?


Jag är inte så bra på el och sånt men pratade lite snabbt med min far igår och han menade på att det har med knappen på foggern att göra. Att där är någonting som gör att man måste trycka in knappen var gång strömmen brutits. Men han sa att det borde gå att koppla bort knappen så att där är ström hela tiden så man kan styra det med timern sen. Ska försöka fixa det i helgen och se om det fungerar.

Om man bortser från det med knappen så är jag mycket nöjd med den. Får upp luftfuktigheten snabbt i terrariet! Får se hur länge den håller bara.

240
183
Mickee:
Python88 skrev:


Jag är inte så bra på el och sånt men pratade lite snabbt med min far igår och han menade på att det har med knappen på foggern att göra. Att där är någonting som gör att man måste trycka in knappen var gång strömmen brutits. Men han sa att det borde gå att koppla bort knappen så att där är ström hela tiden så man kan styra det med timern sen. Ska försöka fixa det i helgen och se om det fungerar.

Om man bortser från det med knappen så är jag mycket nöjd med den. Får upp luftfuktigheten snabbt i terrariet! Får se hur länge den håller bara.



Det är garanterat på/av knappen, det är ju ett läge med bara dimma men utan ljuset oxså + att när man slår av så stannar dimmfunktionen men fläkten går ca.10 sekunder till.
Prova att sätta on-knappen i läget dimma utan ljus och sen testa med på och av med timern.
Oxså nöjd och ska köpa nr2 idag :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild