Flugfångare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
203
David:
Nån här som har tips hur man kan göra en flugfångare? 

Nu när snart våren och sommaren är här så kommer ju också flugorna. Jag bor ute på landet och vi har alltid väldigt mycket flugor. Hade ju varit kul att kunna fånga lite som foder till ödlorna. 
Jag vill ju givetvis fånga flugorna levande och utan några kemikalier, man bör ju också på ett ganska enkelt sätt kunna "tömma" ut de levande flugorna i terrariet. 

184
217
Kristian_F:
David skrev:
Nån här som har tips hur man kan göra en flugfångare? 

Nu när snart våren och sommaren är här så kommer ju också flugorna. Jag bor ute på landet och vi har alltid väldigt mycket flugor. Hade ju varit kul att kunna fånga lite som foder till ödlorna. 
Jag vill ju givetvis fånga flugorna levande och utan några kemikalier, man bör ju också på ett ganska enkelt sätt kunna "tömma" ut de levande flugorna i terrariet. 


Någon form av nät "bur" med en ljuskälla i kan locka diverse flygande kryp nattetid. Kanske göra en petflaska mjärde av nåt slag. Kapa flaskan där den smalnar av mot toppen. Vänd toppen in i flaskan. Sen vill väl de flesta flugor ha ruttet kött, men någon form av mat kanske? Vet inte riktigt vad det skulle vara, sockerhaltiga grejer drar en massa getingar bara... Testa måla flaskan svart, så ljuset bara kommer ut i öppningen, då tror jag de inte hittar ut om man vittjar den innan det blir ljust ute....

Annars är en slaghåv och en fin sommardag på en äng ett effektivt och trevligt sätt att fånga andra kryp på ;)

Vill du bara ha just flugor rekommenderar jag att besöka närmaste fiskeaffär och köpa maggots, plocka ut några och lägg de varmt i en burk, då kläcks de efter 1,5-2 veckor. Så gjorde jag till mina juvenila (Sceloporus cyanogenys), det var riktigt roligt att titta på de när de fångade flugor i luften kan jag säg!

488
203
David:
Det är inte så att jag behöver flugor. Mina halsbandsleguaner får ju egenodlade insekter, framförallt dubia. 
Men det är ganska kul att se ödlorna jaga just flugor, det blir en väldig fart på dem:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild