Marklevande resp klipplevande- register?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

374
189
Anathawa:
Minsta tillåtna mått för ödlor, är olika för
A) marklevade
B) trädlevande och klipplevande.

Så, var hittar jag klassningen av vilka arter som juridiskt räknas som marklevande och inte "behöver" nån klätterhöjd, och vilka som räknas som träd- och klipplevande?

Resten av mitt inlägg är ett för mig aktuellt exempel. :)

Trädlevande är ju rätt enkelt.
Men jag tror att många uppfattar till exempel en Varanus Achanturus (Taggsvansvaran) som marklevande pga dess behov av att få gräva. De vill gärna ha 50 cm substrat att göra hålor och gångar i.

I skötselrådet på terrariedjur står:
"Miljötyp: Marklevande"

Men de älskar att klättra. Våra sitter under dagtid på väggar och i trädet, även på tunna grenar,i terrariet oftare än de är nedgrävda eller rör sig i markplanet. De jagar byten i markplanet, men föredrar höjd.

"Ecology may even vary tremendously within the range. Animals from tropical areas have been found in trees, while in drier areas they have been found in burrows, rock outcrops, or in spinifex grass (Bennett, 1998)."

Problemet blir förstås att ödlan förlorar något på båda klassningarna. 1.5 vs 1.8 i bottenyta, 0.6 vs 1.2 i höjd.
Våra exemplar som bor på 1.8 botten och mellen 1.5 och 1.85 i höjd, skulle må mycket sämre om vi minskade höjden till 60 cm än om vi minskade bottenytan till 1.5.

Fyller man dessutom botten med 40 cm substrat kan en ödla lagligt hållas i terrarium med 20 cm kvar till taket.

240
183
Mickee:
Anathawa skrev:
Minsta tillåtna mått för ödlor, är olika för
A) marklevade
B) trädlevande och klipplevande.

Trädlevande är ju rätt enkelt.
Men jag tror att många uppfattar till exempel en Varanus Achanturus (Taggsvansvaran) som marklevande pga dess behov av att få gräva. De vill gärna ha 50 cm substrat att göra hålor och gångar i.

Men de älskar att klättra. Våra sitter på väggar och i trädet i terrariet oftare än de är nedgrävda.

Så, var hittar jag klassningen av vilka arter som juridiskt räknas som marklevande och inte "behöver" nån klätterhöjd, och vilka som räknas som träd- och klipplevande?

Håller med, har haft en skäggagam som var en otrolig klättrare, lika mycket av sin tid klättrandes som på marken.
Skaffar jag en ny skäggis så blir det ett högre terrarium (minst 80cm på höjden) åt den.
L80 är lagen och i den hittar man bara den här texten:  
"marklevande ödlor och ormar: ödle- och ormarter som är anpassade till ett liv på marken eller nedgrävda i marken men som tillfälligtvis kan klättra i växter, på klippor och dylikt"

"Klipplevande ödlor: ödlearter som är anpassade till ett liv klättrande på stenar, klippor, murar, trädstammar och dylikt med vertikala ytor."

Dom har nog ingen klassning art för art utan dom drar alla "tillfälliga" klättrare som marklevande :( 
Men det är väl bra att det finns en lag/föreskrift på minimått iallafall.

196
268
NickeJ89:
Mickee skrev:

Dom har nog ingen klassning art för art utan dom drar alla "tillfälliga" klättrare som marklevande :( 

Älskar när folk gissar.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf
På sida 51-79 så finns det en klassificering.

374
189
Anathawa:
Mickee skrev:

Håller med, har haft en skäggagam som var en otrolig klättrare, lika mycket av sin tid klättrandes som på marken.
Skaffar jag en ny skäggis så blir det ett högre terrarium (minst 80cm på höjden) åt den.
L80 är lagen och i den hittar man bara den här texten:  
"marklevande ödlor och ormar: ödle- och ormarter som är anpassade till ett liv på marken eller nedgrävda i marken men som tillfälligtvis kan klättra i växter, på klippor och dylikt"

"Klipplevande ödlor: ödlearter som är anpassade till ett liv klättrande på stenar, klippor, murar, trädstammar och dylikt med vertikala ytor."

Tack!
Även utan exempel i lagtexten gör det det hela tydligare.
Ackisar sägs ju leva i "rocky outcrops" i texter, men de SOVER inte sittande på vertikala ytor som de som inte lämnar träden.
Jag kommer nog använda natten som tumregel.
Sover ödlan hängande, så är det ena kategorin. Marklevande sover på eller under marken. Som tumregel. :)

Oavsett hur högt de klättrar på dagen. :D

374
189
Anathawa:
NickeJ89 skrev:

Älskar när folk gissar.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf

Hello again favourite text!

Hittade den inte på deras sida idag trots letande. Söker man tex på "reptil" kommer bara nyhetstext mm.

Tyvärr finns mina ödlor varken under dvärgvaran, Taggsvansvaran eller Varanus Achanturus, så den verkar vara bortglömd.

Tycker vi borde klippa ut texten, dela upp i relevanta stycken, och sätta som sticky under "Generella skötselråd och lagstiftning" för texterna där visar på att det definitivt inte bara är ytan lagstiftarna brytt sig om.

Reptiler ska må bra.

Ingen hittar den där texten när de googlar sin reptil...

240
183
Mickee:
NickeJ89 skrev:

Älskar när folk gissar.

Bra det!
Charmen med forum, man diskuterar, bollar frågor/funderingar och blir upplyst å tipsad :)
Tackar för länken, missat den när jag sökte.

196
268
NickeJ89:
Anathawa skrev:

Tyvärr finns mina ödlor varken under dvärgvaran, Taggsvansvaran eller Varanus Achanturus, så den verkar vara bortglömd.

"Listan avser att avspegla de vanligast förekommande ödlearterna som hålls för sällskap och hobby i Sverige och gör inte anspråk på att vara taxonomiskt fullständig."
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild