Mina dubior förökar sig inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

95
35
uzaan:
Har några dubior och det var tänkt att de skulle föröka sig men inget har hänt. Nu i veckan hade en av de vuxna dött och nu ser det ut som att de resterande vuxna är av samma kön så då kan ju inget hända. Men innan dess. Jag har bra temp och de som finns kvar verkar må bra. Jag vet inte vad jag gjort för fel.. Behöver lite tips och råd.

459
138
Pakke:
Det kan ta några veckor innan de föder nymferna. Max inom 1 månad. Men är du säker på att hane har parat sig med några honor?

Om inte då gå och köp några hanar. Att ha några hanar är bättre än ha ensam hanen som kan bli slitande för att para sig med många honor...?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Du är välkommen att köpa flera haha=P Men det brukar vara segt i början. Med t.ex e.javanica tog det flera månader för mig att få första nymferna. Dubiorna tar också tid på sig men inte riktigt lika långt. Men om du inte matar med några alls och väntar ett tag så bör det fungera. Jag antar att några av de små nymferna du fick är kvar. I så fall kan du ju vänta tills de nymferna blir vuxna. 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Tog många veckor innan det hände saker i min odling. Flera månader faktiskt. Hur många kackerlackor har du i lådan? Låter som du har ett fåtal bara eller förstår jag fel då :) Ge dom många artfränder, mycket bra mat, värme & lugn & ro samt tid så går det inte att misslyckas! :) 

95
35
uzaan:
EmanuelKarl skrev:
Du är välkommen att köpa flera haha=P Men det brukar vara segt i början. Med t.ex e.javanica tog det flera månader för mig att få första nymferna. Dubiorna tar också tid på sig men inte riktigt lika långt. Men om du inte matar med några alls och väntar ett tag så bör det fungera. Jag antar att några av de små nymferna du fick är kvar. I så fall kan du ju vänta tills de nymferna blir vuxna. 

EmanuelKarl skrev:
Du är välkommen att köpa flera haha=P Men det brukar vara segt i början. Med t.ex e.javanica tog det flera månader för mig att få första nymferna. Dubiorna tar också tid på sig men inte riktigt lika långt. Men om du inte matar med några alls och väntar ett tag så bör det fungera. Jag antar att några av de små nymferna du fick är kvar. I så fall kan du ju vänta tills de nymferna blir vuxna. 

Jag köper gärna några till. Ja några av de små är kvar. Var tvungen att ge henne den största av de små igår då syrsorna hade käkat varann.. Gillar inte det med syrsorna.. 

95
35
uzaan:
Jonas_ skrev:
Tog många veckor innan det hände saker i min odling. Flera månader faktiskt. Hur många kackerlackor har du i lådan? Låter som du har ett fåtal bara eller förstår jag fel då :) Ge dom många artfränder, mycket bra mat, värme & lugn & ro samt tid så går det inte att misslyckas! :) 

Nu är de bara 7 st och de stora ser ut att vara av samma kön o då kan ju inget hända. Behöver fler vuxna det get jag och sen är det alltså vänta som gäller. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
uzaan skrev:


Jag köper gärna några till. Ja några av de små är kvar. Var tvungen att ge henne den största av de små igår då syrsorna hade käkat varann.. Gillar inte det med syrsorna.. 

Har precis sålt ett gäng adulta till en annan kund. Om några veckor har jag nog tillräckligt många att sälja, så då får vi se om jag har vägarna förbi. Du kan annars köpa ett 100-pack på expoväst med kackisar som dels redan är adulta och så är  det så många att du knappt behöver oroa dig ifall du matar med ett gäng. Dock så har jag inte någon sån mängd utan säljer enbart i liten mängd (max ett 30-tal st om jag har tillräckligt många).

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Ha dom gärna mörkt. Och bra ventilation. Jag har en såndår platt exoterra petbox (med vaselin då det finns en springa där man kan sätta in en avdelningsskiva och i den springan kommer dom upp till lufthålen och nymferna kryper då ut. Därför har jag börjat med vaselin fast de inte är glasklättrare) som står i en stor svart smartstore-aktig låda med fyra ganska stora hål i locket. Den smartstorelådan står i en annan likadan. I den undre (där inte kackisarna bor) finns det en värmelampa som värmer upp terrariet i lådan ovanför. Ha inte värmelampor intill exo terras petboxar då plasten kan smälta. Då får dom väldigt mörkt. Kan fixa ett kort på min anordning sen.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
uzaan skrev:

Nu är de bara 7 st och de stora ser ut att vara av samma kön o då kan ju inget hända. Behöver fler vuxna det get jag och sen är det alltså vänta som gäller. 

Vadå det get jag. Menar du det får jag?=P

82
45
SusannaNO2:
Hmm, vet inte om jag bara haft tur med mina dubia (har ca 80 adulta) men har fått nästan 1500 nymfer på 6 månader utan extra värme och med vanliga plastlådor som står uppe på en garderob där de får en slags dygnsrytm med ljuset som kommer in från fönster osv. Har kolonin i en Biltemalåda med ca 50% av locket kvar, hålet är täckt med ett stålnät och det är den enda ventilationen de får (dock brukar jag låta de stå utan lock i kanske 30 minuter varje gång jag byter vattenkristaller och mat. Har märkt att det brukar komma fler nymfer när jag har gett dem frukt, i mitt fall äpple. Men det kan ta tid även om du skulle ha både hanar och honor, tror det kan ta uppemot en månad innan nymferna föds.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild