Dammduk till kajman/krokodil?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
1
Malcom:
Har i framtiden när jag flyttat till större tänkt införskaffa någon sorts krokodil/kajman eller alligator och undrar om man kan använda dammdukar till den stora vattendelen? 

Eller kommer de att förstöra den?

ni med erfarenhet kom gärna med en tips eller förslag på andra lösningar. 


Jag vet att dessa djur är farliga och både äter mycket och kräver en vattendel upptill 40 kvadrat. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Malcom skrev:
Har i framtiden när jag flyttat till större tänkt införskaffa någon sorts krokodil/kajman eller alligator och undrar om man kan använda dammdukar till den stora vattendelen? 

Eller kommer de att förstöra den?

ni med erfarenhet kom gärna med en tips eller förslag på andra lösningar. 


Jag vet att dessa djur är farliga och både äter mycket och kräver en vattendel upptill 40 kvadrat. 

Gummiduk med stensatt skyddsduk borde hålla men annars är nog glasfiber att rekommendera. 
Något sånthär:
www.tradgardsdammen.se/kantmattor/stenbelagd-dammfolie.html

8
1
Malcom:
Ok. Tack för svar. 

Är detta något någon är bekant med och vet om det är svårt eller lätt?

2966
1645
Hoggaforfan:
Malcom skrev:
Ok. Tack för svar. 

Är detta något någon är bekant med och vet om det är svårt eller lätt?

Är väl ganska lätt, tar mest bara tid och att man är noggrann men allt är relativt så det beror på hur händig man är. Ett större jobb kan vara värt att leja ut till proffs. Gäller att ha skyddskläder och mask och ventilation.
När krokodildammen gjordes på Blekinge Exotiska värld fick vi knappt vara inne i lokalen 2-3 dagar efter trots att fönstrena stod på vid gavel under större tiden.
www.dammbutiken.se/glasfiberarmera-en-damm

Alternativt gjuta i cement:
www.viivilla.se/tradgard/bygg-en-damm-steg-for-steg/

Beror lite på hur stor ödla soma ska simma där. Nilkrokodil hade jag definitivt valt cement till.

8
1
Malcom:
Ok tack. Hade inte tänkt något åt nilkrokodil hållet då dom blir upp till 3-4 meter. Hade mer tänt mig alligator missisipiensis, vilket jag förstår blir runt 2 - 2,5 meter. 

96
141
Guns4ever:
Malcom skrev:
Ok tack. Hade inte tänkt något åt nilkrokodil hållet då dom blir upp till 3-4 meter. Hade mer tänt mig alligator missisipiensis, vilket jag förstår blir runt 2 - 2,5 meter. 


Dom kan väl bli en bit över 4m om jag inte minns fel?

8
1
Malcom:
Jo du har rätt, dock så är det endast hanar som blir så pass stora. Honorna brukar dock ligga på 2- 3 meter om jag inte min fel. 

14
2
Yanne:

Malcom skrev:
Jo du har rätt, dock så är det endast hanar som blir så pass stora. Honorna brukar dock ligga på 2- 3 meter om jag inte min fel. 



ett tips: Brukar man ha krokodildjur så brukar det komma ut ganska fort och LS brukar vilja ha koll på de som har krokodildjur (pga div. beslag, olaglig import m.m.) så tänk på att följa regelverket:
 
Krokodilens längd cm     Minsta tillåtna vattenyta m2
< 150                                             20
150 - 250                                        40
> 250                                             60

*Caiman crocodilus undantaget som finns i L80 och övriga krokodildjur är upptagna L108

Detta gör att om du ska ha en damm på 60m2 vatten där djuret ska kunna simma/doppa sig så har du ca 45-60 000 L vatten som kan springa läck vilket gör att konstruktionen måste hålla.

Vattenskador av den kvantiteten är inte roliga!


8
1
Malcom:
Ok. Tack
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild