säljes eller kännedom av uppfödare av präriehundar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
prieto:
som rubriken lyder så söker jag efter präriehund/präriehundar, då dessa är sällsynta vad jag har märkt så är det inte så lätt att hitta dessa fina djur.  någon här som har en eller vet någon som har ? mvh

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
I detta fall finns det en anledning till att de inte är lätta att hitta: Dom är olagliga att ha som husdjur, men i vissa andra länder är det lagligt och vanliga husdjur. De enda djuren innom den genetiska gruppen rovdjur (dvs inte t.x örnar inräknade eftersom det inte är ett genetiskt rovdjur) som är lagliga att ha i fångenskap i Sverige är katt, hund, iller och grävling. 

62
131
Toke:
EmanuelKarl skrev:
I detta fall finns det en anledning till att de inte är lätta att hitta: Dom är olagliga att ha som husdjur, men i vissa andra länder är det lagligt och vanliga husdjur. De enda djuren innom den genetiska gruppen rovdjur (dvs inte t.x örnar inräknade eftersom det inte är ett genetiskt rovdjur) som är lagliga att ha i fångenskap i Sverige är katt, hund, iller och grävling. 


Präriehundar tillhör gruppen gnagare och lever till största delen av växter och växtdelar. EmanuelKarl kanske tänker på prärievargar?!
I övrigt har jag inga tips på var man kan få tag på dessa djur, annat än utomlands.

Mvh
Björn

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Toke skrev:


Präriehundar tillhör gruppen gnagare och lever till största delen av växter och växtdelar. EmanuelKarl kanske tänker på prärievargar?!
I övrigt har jag inga tips på var man kan få tag på dessa djur, annat än utomlands.

Mvh
Björn

Oj. Jag är väldigt trtt nuförtiden. Ja jag blanda ihop dom med prärievargar. Hundar ser ju ut som vargar.

184
217
Kristian_F:
EmanuelKarl skrev:
I detta fall finns det en anledning till att de inte är lätta att hitta: Dom är olagliga att ha som husdjur, men i vissa andra länder är det lagligt och vanliga husdjur. De enda djuren innom den genetiska gruppen rovdjur (dvs inte t.x örnar inräknade eftersom det inte är ett genetiskt rovdjur) som är lagliga att ha i fångenskap i Sverige är katt, hund, iller och grävling. 


Fast grävling är väl ändå en omnivor? Sen undrar jag lite över "genetiska gruppen" rovdjur som du talar om? Vad menar du med det?

2966
1645
Hoggaforfan:
Kristian_F skrev:


Fast grävling är väl ändå en omnivor? Sen undrar jag lite över "genetiska gruppen" rovdjur som du talar om? Vad menar du med det?

Ordning Carnivora

Emanuell behöver sova tror jag :-P

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Kristian_F skrev:


Fast grävling är väl ändå en omnivor? Sen undrar jag lite över "genetiska gruppen" rovdjur som du talar om? Vad menar du med det?

Den  genetiska gruppen Carnivora (den ordningen har rovdjur som populärnamn) menar jag för de är den genetiska gruppen. Grävling är ett djur som är omnivor men den tillhör fortfarande rovdjuren Carnivora, glömde av mistag nämna att det var carnivora jag menade förstår i efterhand att det nog är svårt att förstå vad jag menade med genetiskt rovdjur. Men t.ex örnar räknas inte som genetiska rovdjur eftersom de tillhör fåglarna.

156
224
Akesson:
Visst finns det, eller åt minstone så har det funnits ägare av Präriehundar här i Sverige, förmodligen rör det sig då om den svart svansade "Cynomus ludovicianus".  
Men om dom har avlat på dom eller inte låter jag vara osagt.
Dock är det ett djur som jag inte skulle rekomendera som husdjur med tanke på deras behov av utrymme o stimulans.
Har själv jobbat med dessa djur o kan väl säga att det inte gav några positiva intryck om dom som eventuella husdjur, men då ska man ju oxå tänka på att det heller inte var meningen med dom individerna :)

184
217
Kristian_F:
Hoggaforfan skrev:

Ordning Carnivora

Emanuell behöver sova tror jag :-P

EmanuelKarl skrev:

Den  genetiska gruppen Carnivora (den ordningen har rovdjur som populärnamn) menar jag för de är den genetiska gruppen. Grävling är ett djur som är omnivor men den tillhör fortfarande rovdjuren Carnivora, glömde av mistag nämna att det var carnivora jag menade förstår i efterhand att det nog är svårt att förstå vad jag menade med genetiskt rovdjur. Men t.ex örnar räknas inte som genetiska rovdjur eftersom de tillhör fåglarna.


Ok, då är jag med på vad du menar :).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild