Smaragdvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
0
karlssonisac:

Hej!

Är intresserad av Smaragdvaraner och undrar hur stort terrarie en behöver och hur mycket en kostar? Undrar även om det finns någon/några uppfödare?


269
60
Jonas:

fråga isdrake hon har en sådan och hon har bra koll på reglerna och behoven.


456
200
isdrake:

Det är lite svårt att säga terrariestorlek. Ska man gå rakt av efter L80 så ska dom egentligen ha 2,1 kvm och 1,4 m högt. Men detta är för att dom har så himla lång svans och att man i Sverige baserar terrariestorlek efter ödlors nos- till svansspets (till skillnad mot t ex tyskarna som utgår från nospets - kloak) . Storleksmässigt är en smaragdvaran faktiskt mindre än en skäggam så jag tycker det blir lite tokigt att dom har så skilda minimimått.

Ju större desto bättre såklart men jag tycker man med gott samvete kan gå mindre än L80. Om man ska hitta på något eget minimått så tycker jag man kan lägga sig närmare 1 kvm ifall man istället satsar på höjden och bra inredning.

Detta motiverar jag på följare sätt: Har man en liten burk på t ex 100 x 100 x 200 (BxDxH) och sätter t ex korkskivor på alla sidorna så skapar man 7 kvm yta (botten + bakstycke + sidor) som den kan nyttja på samma sätt som en marklevande ödla nyttjar botten. Detta tycker inte jag är så dåligt för en ödla som knappt väger 300g. 

Jag vill egentligen inte uppmuntra någon att inte följa L80... men ibland blir faktiskt föreskrifterna lite tokiga.


Priset på en smaragdvaran kan ligga på allt ifrån 5500 - 1000kr. Men man får passa sig, speciellt om ödlan är billig, så man inte köper vildfångat.

Uppfödare finns det såklart. ^^ Men tänkte du på i Sveirge? 


8
0
karlssonisac:

Ja det skulle underlätta om det fanns någon/några uppfödare i Sverige


456
200
isdrake:

Jag har bara sett ungar tillsalu vid något enstaka tillfälle. Har du gott om tid kan du ju hålla utkik på olika annonssidor, någon gång lär det dyka upp. :)

Har du inte lust att vänta är det säkrare kort med Tyskland.


102
1
dragster:

till hamm nu i mars finns mängder med varaner till salu. då även prasinus.


8
0
karlssonisac:

Okej ska hålla utskik. Tack för hjälpen

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild