Kan man beställa spindlar på nätet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
McPede skrev:
Bara att läsa innantill:

-"Förbjudet innehåll
Här är några exempel på innehåll som inte är tillåtet att skicka.

Döda eller levande djur
Läs mer om generella undantag och döda djur till SVA - Statens veterinärmedicinska anstalt och Naturhistoriska riksmuseet.

Generella undantag: Bin, blodiglar, silkesmaskar, bananflugor av familjen Drosophilidae samt parasiter och förstörare av skadliga insekter mellan officiellt erkända institutioner.

Undantag - PostNord Parcel: Döda djur som ska skickas till SVA - Statens veterinärmedicinska anstalt och Naturhistoriska riksmuseet. De ska vara förpackade enligt instruktioner som finns på respektive webbplats och skickas med tjänsten PostNord Parcel. Om godkänt emballage inte skickas enligt instruktionerna, returneras paketet till avsändaren."

 

Företag kan söka tillstånd hos PostNord, men paketen får inte hamna hos något postombud, därför måste försändelsen skickas dörr till dörr som antingen hempaket (privatpersoner) eller företagspaket.

Och undantagen i texten ovan är ENDAST tillåtna att skicka mellan officiellt erkända institutioner.

 

Så nej, privatpersoner och företag får inte skicka försändelser med levande evertebrater med posten utan giltigt tillstånd.



Det står ingenting om tillstånd bara att det är förbjudet. PostNord utfärdar inga tillstånd. Sen så står det mellan officiellt erkända institutioner. Jag tolkar det som att man inte får skicka till privatpersoner. Sen så får postnord inte öppna brev eller paket.
www.postnord.se/foretag/skicka/foreberedelser/forbjudet-innehall

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
JACLAR123 skrev:
Jag har varit med att posten har upptäckt att det har funnits levande innehåll i paketet, i detta fall vandrandepinnar. Paketet skickades vidare till adressaten med ett klistermärke på. Det stod att man inte fick posta levande insekter förutom vissa undantag (Urdrag av deras regler och vad för regel man har brutit). Ingeting mer hände efter det och insekterna kom till köparen utan några större problem. 

Att skicka insekter är mot postens regler. Däremot är det inte olagligt att skicka insekter som nämns i de tidigare  inläggen. 
 



Jag har fått paket med live insects klistermärken på när jag beställtfrån utlandet utan problem.

49
27
Fafner:
Det kanske oftast inte är några problem att få hem sakerna dock så betyder ju inte det att det INTE kan bli problem för mottagaren. Det är väldigt viktigt att det som skrevs ovan kommer fram så får köparen avgöra själv när han nu är medveten om att man faktiskt inte får göra så och att risken för att hamna i trubbel med myndighet faktiskt finns.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Fafner skrev:
Det kanske oftast inte är några problem att få hem sakerna dock så betyder ju inte det att det INTE kan bli problem för mottagaren. Det är väldigt viktigt att det som skrevs ovan kommer fram så får köparen avgöra själv när han nu är medveten om att man faktiskt inte får göra så och att risken för att hamna i trubbel med myndighet faktiskt finns.


Så länge man inte beställer utanför EU så finns det ingen risk för att få problem med myndigheterna. Värsta senariot är väl att man beställer kackerlackor och att de kommer ut hos utlämningsstället och det blir en stämning.

49
27
Fafner:
Fredrik89 skrev:


Så länge man inte beställer utanför EU så finns det ingen risk för att få problem med myndigheterna. Värsta senariot är väl att man beställer kackerlackor och att de kommer ut hos utlämningsstället och det blir en stämning.



så en stämning i från PTS  är inte ett problem med en myndighet ?


Jag tror snarare att det blir tullverket som hör av sig innan post och tele styrelsen gör det.

Vill verkligen inte låta som en "know it all" utan jag försöker bara få fram för TS att det finns en risk med att göra det även om risken kanske är totalt minimal så tycker jag att han ska vara medveten om det innan han gör sin beställning.

mvh.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Fafner skrev:



så en stämning i från PTS  är inte ett problem med en myndighet ?


Jag tror snarare att det blir tullverket som hör av sig innan post och tele styrelsen gör det.

Vill verkligen inte låta som en "know it all" utan jag försöker bara få fram för TS att det finns en risk med att göra det även om risken kanske är totalt minimal så tycker jag att han ska vara medveten om det innan han gör sin beställning.

mvh.


 Du blir inte stämd av PTS utan av T:ex ICA. Tullen får du inga problem med om du beställer inom EU.

49
27
Fafner:
Fredrik89 skrev:


 Du blir inte stämd av PTS utan av T:ex ICA. Tullen får du inga problem med om du beställer inom EU.



ok härligt :)

8
6
George92:
Wow man blir lite förvirrad med all information här.. 
Kan man bli stämd utav ica ifall dom får reda på att det är djur i förpackningen, eller blir man stämd ifall dett jag beställer kommer ut ur förpackningen?
Och vad är konsekvenserna för en sådan stämning,  vad blir det för böter?

240
183
Mickee:
George92 skrev:
Wow man blir lite förvirrad med all information här.. 
Kan man bli stämd utav ica ifall dom får reda på att det är djur i förpackningen, eller blir man stämd ifall dett jag beställer kommer ut ur förpackningen?
Och vad är konsekvenserna för en sådan stämning,  vad blir det för böter?


Ica, Konsum m.m är livsmedelsbuiker.
En zoobutik som ligger vägg i vägg med livsmedel får inte hantera levande foder.
Räkna med en saftig räkning från anticimex eller vilken saneringsfirma dom nu använder, sanering kommer att utföras vare som dom ser till det som smitit eller inte, om paketet är skadat eller öppet.
Egentligen ska dom sanera bara för att paketet har befunnit sig inne i livsmedelslokaler.
Så dyrt blir det!

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Mickee skrev:


Ica, Konsum m.m är livsmedelsbuiker.
En zoobutik som ligger vägg i vägg med livsmedel får inte hantera levande foder.
Räkna med en saftig räkning från anticimex eller vilken saneringsfirma dom nu använder, sanering kommer att utföras vare som dom ser till det som smitit eller inte, om paketet är skadat eller öppet.
Egentligen ska dom sanera bara för att paketet har befunnit sig inne i livsmedelslokaler.
Så dyrt blir det!


Nu är det väl mest en hypotetisk diskution jag har aldrig hörttalas om någon som blivit stämd. Vad jag vet så finns det heller inga bestämelser om att zoobutiker som ligger vägg i vägg med livsmedels butiker får inte hantera levande foder. Källa?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild