Hjälp! Död sköldpadda??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Rocko:
Hej! 

Jag har en Reeves Kärrsköldpadda som är ca 1 år och heter Rocko.
Har alltid skött enl anvisningar och han har varit pigg och kry.
För ca 2 månader sedan har han börjat komma upp mer på land och sola sig, innan var det mest plask och lek i vattnet.

MEN:
Senaste 2 veckorna har han blivit så enormt trött och seg.
När jag skulle mata honom i Onsdags så var jag tvungen att väcka honom och jag trodde till en början att han faktiskt var död. Tillslut så vaknade han till och började käka men åt så förvånansvärt lite. Det verkade mest som han ville tillbaka till terrariet.
Senaste livstecknet jag har av honom är i Torsdagskväll efter hans sollampa släckts och jag skulle öppna någon kartong och råkade föra ett jäkla liv omkring mig, då vaknade han och kollade upp.
Sedan dess har han legat på samma ställe med halva kroppen i vattnet och överkroppen uppe på land.
Idag (söndag) ligger han med ögonen stängda. Jag har till en början petat på honom, ruskat om honom, sedan duschat med kallvatten.
Noll reaktion.
Han hänger bara i skalet, med huvudet och armarna utåt väldigt avlappnat.
Hans skal är en aning mjukt baktill men blir hårdare mot frampartiet.

Han har alltid haft en land/vatten del, där vattnet är mellan 27-30 grader och sollampa som är tänd från 08-22.
Har alltid matat honom i en separat matskål där mygglarver har varit favoriten. Det enda jag kan komma på som han kanske fått för lite av är kalk.

Snälla hjälp! Har Rocko somnat in eller har han mirakulöst nog gått i någon form av dvala?
Tacksam för alla svar som ges!


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:
Låter som ett fall för en kunnig veterinär tycker jag :) Har du rätt temperaturer och BRA sollampor till honom?

5
0
Rocko:
Jonas_ skrev:
Låter som ett fall för en kunnig veterinär tycker jag :) Har du rätt temperaturer och BRA sollampor till honom?


Mätte precis tempen under sollampan och kom upp till ca 28,5. 
Blev rekommenderad en lampa i butiken som tydligen inte skulle vara alltför stark. 
Och tempen i vattnet är 27 grader som svalast.
Blir mer och mer orolig att det kan vara försent för veterinär : '( 

134
111
Potato:
Rocko skrev:


Mätte precis tempen under sollampan och kom upp till ca 28,5. 
Blev rekommenderad en lampa i butiken som tydligen inte skulle vara alltför stark. 
Och tempen i vattnet är 27 grader som svalast.
Blir mer och mer orolig att det kan vara försent för veterinär : '( 



Bästa är ju om du kontaktar veterinär istället för att skriva här. Hoppas rocko bara gått i dvala, men eftersom du ruskat om honom så är han nog död. beklagar!

5
0
Rocko:
Potato skrev:



Bästa är ju om du kontaktar veterinär istället för att skriva här. Hoppas rocko bara gått i dvala, men eftersom du ruskat om honom så är han nog död. beklagar!


Ja vad jag hittar så verkar det stängt på söndagar hos varenda vet ??


Tack ändå för snabba svar!!

134
111
Potato:
Rocko skrev:


Ja vad jag hittar så verkar det stängt på söndagar hos varenda vet ??


Tack ändå för snabba svar!!



Roslagstull och strömsholm har jour så man kan ringa på söndagar, kolla på google.
dom kan ibland släppa in snabbt trotts stängt.

5
0
Rocko:
Potato skrev:



Roslagstull och strömsholm har jour så man kan ringa på söndagar, kolla på google.
dom kan ibland släppa in snabbt trotts stängt.


TACK! 

200
258
Lordguras:
Hoppas det löser sig. 

5
0
Rocko:
Tack för er respons!

Jag tänkte köra någon sorts uppdatering för er som ändå skrivit. 

Jag lade Rocko på sin trärot i solen imorse och har badat honom efter behov. Medan jag ringt runt till djurkliniker och googlat på tips och tricks så har han sakta men säkert stelnat till. Oklart om detta beror på solen eller inte.
Noterat att det kan bli problem med ögon/öron men kan inte se någon svullnad eller så.
Klinikerna ger inga jätte förhoppningar utan låter mest uppgivna.
Jag vet helt ärligt inte vad som kan ha hänt. Antagligen har jag varit för jäkla nonchalant och inte sett om han mått dåligt.
Han har rent och fräscht vatten, bra pump, doppvärme etc och verkade ändå aktiv efter väckningen i Onsdags/Torsdags. 
Jag har tidigare haft 2st geckoödlor samt en skäggagam, men detta är min första sköldpadda.
Nu ligger Rocko och guppar på botten och förhoppningsvis vaknar han när han måste ha luft. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Rocko skrev:
Tack för er respons!

Jag tänkte köra någon sorts uppdatering för er som ändå skrivit. 

Jag lade Rocko på sin trärot i solen imorse och har badat honom efter behov. Medan jag ringt runt till djurkliniker och googlat på tips och tricks så har han sakta men säkert stelnat till. Oklart om detta beror på solen eller inte.
Noterat att det kan bli problem med ögon/öron men kan inte se någon svullnad eller så.
Klinikerna ger inga jätte förhoppningar utan låter mest uppgivna.
Jag vet helt ärligt inte vad som kan ha hänt. Antagligen har jag varit för jäkla nonchalant och inte sett om han mått dåligt.
Han har rent och fräscht vatten, bra pump, doppvärme etc och verkade ändå aktiv efter väckningen i Onsdags/Torsdags. 
Jag har tidigare haft 2st geckoödlor samt en skäggagam, men detta är min första sköldpadda.
Nu ligger Rocko och guppar på botten och förhoppningsvis vaknar han när han måste ha luft. 

Reptiler, liksom fåglar, har som instinkt att om de blir sjuka, svaga eller liknande försöka att inte visa det då de är större risk att bli uppäten av rovdjur. Och vissa sjukdomar m.m. går knappt att upptäcka förän djuret är dött/det är försent att göra nåt åt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild