Akvarie för skäggagam?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
VeronikaS:

Hej!

Jag vill skaffa en skäggagam, men alla tillräckligt stora terrarium (vill ha minst 150x60 även om jag köper ödlan när den är liten) är så himla dyra där jag har kollat. Jag har tänkt att jag får väl köpa begagnat men idag hittade jag en sida som heter akvariumdirekt.se som har akvarium och terrarier till mycket bra priser. Problemet är att deras största terrarium är 120cm på längden och alltså mindre än det jag vill ha. Då kollade jag på deras akvarium, och hittade bland annat detta: www.akvariumdirekt.se/akvarium/450-liter.html 

Nu är ju det 50cm djupt och inte 60, men jag blev nyfiken, skulle man kunna ha en skäggagam i ett akvarium som det? Jag tänker på taket och ventilationen. Jag är inte så bra på akvarium och kan inte se hur ventilationen ser ut att vara på den modellen.

Någon som kan hjälpa? Tror ni ventilationen skulle vara bra nog? Kan man i allmänhet ha reptiler i vanliga fiskakvarium utan att ta bort/byta ut taket?


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Du skulle nog behöva bättre ventilation då akvarium brukar vara täkta, och du behöver nog någon säkert något ventilations hål längre ned än bara i taket på burken också annars står nog luften ganska still där nere. 

Jag har själv borrat hål i ett akvarie nu i veckan och det gick väl hyfsat 


9
0
VeronikaS:

Det var det jag tänkte. Tack för svaret :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Köp ett begagnat om du inte har ork och lust att borra och grejja. Finns många som säljer stora fina burkar om man letar lite :)


456
200
isdrake:

Just det där akvariumet du tänker på är för litet för en adult oavsett. Men det finns ju andra akvarium såklart. Jag tror dock det kan bli ganska svårskött. Du kommer ju vilja ha en massa lampor i taket (uv, värme, lysrör) och då blir det svårt med akvarium samt att det är svårare att komma åt och plocka skit osv. För att inte tala om att värmen stiger uppåt.

Tycker du ska hålla koll på diverse köp- och säljsidor. Finns några aktiva forum på nätet samt facebook. Där kan du hitta terrarium till bra pris, både hemmabyggen och fabrikstillverkat. Har du tur kan du hitta grejer gratis också. Jag har själv skänkt iväg ett flertal terrarium eftersom jag velat få bort dem väldigt snabbt. 


205
25
Strunten:

Jag kommer inom kort ha en burk på 170x70x70 till salu. För ca 600kr. Eller ett byte mot en mindre. Så om det är intressant så kan du pma mig här på sidan så löser vi det så :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild