Nytt terrarieprojekt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

184
217
Kristian_F:
Silvetaz skrev:



Vad är detta för värmekabel ni pratar om? ser väldigt intressant ut för framtida bygge.

MVH


www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=22810

378
340
Silvetaz:


Tackar!

184
217
Kristian_F:
Lite småpyssel

Limma grenar på grenar. De tunna är såna "hängrenar" från hängbjörk. Har man tur får man en i ett ryck ett gäng 1,5 meter långa jämnsmala, mycket formbara, små "lianer".


Lite mer krukor, kruvade upp denna sen, med ett stadigt lager med trälim runt skruven som vattenskydd för hålet. För övrigt är nog PVA-lim numera, tätt efter locktite, mitt nummer 2 favoritlim :)


Mer krukor...


Mera lim/kokosblandning... Den lilla bollen uppe till vänster kommer jag göra ett vattenhållningstest på så fort den torkat för att se hur mycket vatten blandningen håller. Tror att det skulle gå att göra riktigt fina monteringsbaser för orchidèer med detta material väldigt enkelt.


Töpp! Här kommer lite (Dendrobium kingianum) planteras sen, en nästintill uteslutande lithofyt från australien.


Har gjutigt grunden för värmeslingan, hållen är till för att sätta tandpetare i sen. Detta för att kunna slingra slingan så mycket som möjligt med kontroll. Gjutformarna är en glasslåda och en "egetsnus" låda. Lätt att få ut dem efter två dygns torktid.

184
217
Kristian_F:
Terrabygg hygro/termostater införskaffade.


Krukan på plats.


Ingjutning av värmekabeln.




Tempkontroll ca 30 minuter efter teststart. Hade härdat i ca ett dygn innan jag satt igång kabeln. Det var lite trögt att få upp tempen, troligvis pga det vatten som fortfarande var kvar i fixen.

Varmaste punkten


Svalaste punkten.


Efter 3 timmar, varmaste punkten.


Svalaste punkten.


Morgonen efter så satt jag körde jag ett till test. Ca 2 timmar efter start, varmaste punkten.


Kollade för en lite stund sedan igen och då hade tempen stigit en grad till på varmaste punkten. Blir nog bra detta till slut.

184
217
Kristian_F:
Gjorde ett vattentest.
Mixen suger vatten väldigt dåligt. Mixen håller 2,5 sin egen vikt i vatten vid den formen som testbiten hade (äggformad). 

45-50% relativ luffuktighet.
Temp: ca 22 grader.
Torktid: drygt 2 dygn
Startvikt torr: 9 gram.
Test slutvikt: 10 gram.
Borde lämpa sig i odlingsskåp eller som montagebas på arter som vill torka ut snabbt, som till exempel Dendrobium kingianum och andra lithophyter.

Tror man skulle kunna minska limmängden något och på så vis få upp mängden vatten den håller.


184
217
Kristian_F:
Ljusafton :)
sköldpaddsgrejer.se levererar snabbt, snabba mailsvar och inget krångel. Beställde i söndags kväll, fick grejerna idag. Mycket bra!


Blev en ändring i beställningen, kör en 39 watt och en 24 watt sunblaster. Gör lätt installation, skruva fast klipsen, ta bort skyddsplasten i reflektorerna och knäpp sedan in armaturen i klipsen, klart...


Satt monterade brytare på lysrörssladdarna som med lite tur lyckades hamna utanför. Armaturerna går aven att seriekoppla, upp till 8 stycken, med medföljande kablar. Men eftersom jag tänkte köra UV i den mindre så vill jag ha de separata för tillfället.


Värmelampan ger en riktigt skön bastuvärme, problemet med att själva höljet blir lite för varmt löstes genom en ljupdykning i braattha brötet, där jag hade en spillbit alunät från en gången tid. Detta syddes sedan fast med grön "binduppväxter" ståltråd med färdigheter införskaffade från syslöjden i högstadiet.


Slutresultat


Hade även en kabel med dimmer på klassad för 50-200w liggandes, vilket ger extra inställningsmöjligheter om behov skulle finnas till värmelampan.

Växter står på agendan, även lister och glas. På bilden syns ventilationsgallren väldigt mycket märkte jag, de är inte alls så uppenbara i verkligheten. Men jag kanske kommer måla de i någon mindre iögonfallande färg...kanske...vi får se helt enkelt.

 

184
217
Kristian_F:
Små steg i taget :)...

Lister 21x21 mm


Limmas fast.


En spillbit borras och målas...


För att limmas fast under en av hyllorn. Kommer sätta i lite smala björkgrenar och lavar där sen för att fylla ut och täcka lite av ventilationsgallret.


Betsning och kabelkanaler, vita, jag vet..., men ibland får man bara ta vad som finns och nöja sig där :) Kommer stå intill en väg sen så de kommer inte synnas överhuvudtaget ändå. Betsen är lite brunare än på bilden.


Sen kom ju Dag/Natt termostaten. Som visade sig vara inte så mycket Dag/Natt som det såg ut i annonsen på ebay. Utan en annan variant som är en "vanlig" termostat.
Den jag ville ha och som annonsen utlovade heter Ringder anycontroll DTC-120, den som jag fick, men som var märkt DTC-120 är troligvis en TC-120 vad jag kan forska mig fram om på nätet. (Väldigt lite info om dessa Ringder termostater på nätet.)
Efter några mail fram och tillbaka med "läs manualen noga uppmaningar" så skrev jag ett utförligt, sakligt och artigt mail inehållande information om de olika modellerna som jag hittat och vad min kunde/inte kunde göra osv...det resulterade i att han skulle kolla vidare på det och höra av sig om en vecka.
En mer utförlig recension kommer sen när jag löst/eller inte löst allt med säljaren.



Hyffsat komplett engelsk manual, dock så stämmer den ju inte överens med den termostaten som jag fick.

2966
1645
Hoggaforfan:
Kristian_F skrev:

Morgonen efter så satt jag körde jag ett till test. Ca 2 timmar efter start, varmaste punkten.
Kollade för en lite stund sedan igen och då hade tempen stigit en grad till på varmaste punkten. Blir nog bra detta till slut.

Jag kör igång kabeln direkt och ännu har ingen gjutning spruckit men det kan ta ett tag innan värmen är stabiliserad beroende på mängd cement man använt.
2-3 dygn brukar jag låta "stenen" vara igång innan jag känner efter.

ebay brukar lösa sig, dålig recension kan kosta mycket pengar.

184
217
Kristian_F:
Fogger projekt :)

Borra hål, skär ett spår till ett av hålen för att få in elkabeln till foggern. Tar man i liiite för mycket så spricker det lite som det vill :)


Limmade fast "pluppen" med två droppar superlim. Det visade sig suga upp vatten i det hållet vid testkörning men tvivlar på att kapilärkraften överkommer gravitationen så det rinner över kanten på locket. Sen kommer den köras i kortare perioder så någon större mängd vatten kommer troligvis inte komma upp. Kletade på lite mer lim i förhoppning om att det blir lite tätare men får köra lite mer utförliga tester lite senare.


Ihop med allt.


Utloppet


Ingen slang är tätad mer än att hållet är flush med diameter på slangen. Testade med en ca 1,5 meter utslang och det funkade över förväntan. Kommer köra med vatten från våran kondenssammlande torktummlare för längre hållbarhet på membranet är tanken. Har kört det vattnet till mina såkaktusfrånfrö projekt och även till mina Drosera capensis och Dionaea muscipula i över två års tid nu med bra resultat. Använder såklart inte sköljmedel! Koppla det här systemet till en timer och trimma in till önskad luftfuktighet. Så fick man användning för den gamla luftpumpen som har legat i braatthalådan en längre tid nu :)

184
217
Kristian_F:
Nästan där nu...:)
Blev lite ändringar på slangen till terrariet från foggern, den jag hade var för tunn (4mm), det samlades kondensvatten i den som blev små pölar i slangen vilket ledde till att pölarna absorberade dimma och att den "hostade" lite. Köpte en 10mm plastslang på biltema istället. Mycket bättre!

Glas kommer förhoppningsvis vilken dag som helst.
Täckbark finns och ska in som grund för bottenmaterial imorgon. Även växten som ska sitta i krukorna uppe till vänster ska sättas in imorgon är det tänkt.

Sen ska jag trimma in temp och fukt tillsamman med lite gråsuggor och hoppstjärtar som de får bo in sig, och att växterna kommer över omplanteringschocken samt rotar sig ordentligt ;), tills något mera fjälligt får flytta in så småningom.

Väntar även på anycontroll termostat dag/natt (version 1.2), som är påväg från kina sedan 10 dagar tillbaka. Fick genom en ca 20 poster lång mailkonversation en ny skickad till mig utan extra utgifter :).

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild