Avföringsprov skäggagam + Axilur mot mask

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

190
13
hambergaren:

Hej!
någon som vet en bra veterinär som man kan skicka avföringsprov på skäggagam till? har kollat runt med några stycken bla. Roslagstull. Men inte fått något bra ställe att skicka till.

Samt någon som gett sin skäggagam Axilur mot mask, har läst att man kan ge det 1gång om året. vet dock inte hur mycket man kan ge och hur man ska ge det. Någon som har erfarenhet av Axilur?



733
295
markusbabs:

Varför ska du skicka iväg avföringsprov?


190
13
hambergaren:

Därför att när jag läst om skäggagamer så är det många som säger att man ska göra avföringsprov någon gång om året samt ge axilur mot mask då det är vanligt.

Jag fick hem min skäggagam för en vecka sen så det är mycket nytt för han. Idag var avföringen blöt med lite normal avföring men också en klump med halvnedbrytna kackerlackor.  Tänkte att dwt kan vara bra o kolla upp. Men kan hända att det också är tillfälligt då dwt är så nytt för han.

 


733
295
markusbabs:

Hmm,okej.  Jag har aldrig hört det.

Bajset kan se olika ut beroende på hur mycket den äter så du behöver nog inte oroa dig.

 

 


190
13
hambergaren:

Okej, kanske inget som alla gör då :)  dock var det riktigt stark lukt från avföringen idag, har vart lukt innan men var lite värre idag.

Har du hört något om axilur mot mask på skäggagam då?

Jag ska nog vänta och se hur han är  om någon vecka. 


733
295
markusbabs:

Jag har aldrig hört talas om axelur heller, Inte heller att man avmaskar skäggagamer. Eller reptiler alls, Kanske nån som gör det men vem som gör det de vet jag inte.  Ibland kan det stinka, ibland stinker det mindre, Samma sak med mina ormar.   :)  Kan tillägga att jag själv inte har/haft skäggagamer


190
13
hambergaren:

Okej tack för svar. Då låter jag det va  sålänge :)

Står mycket om sjukdommar och problem och hur man måste göra om man läser runt, så kanske oroar man sig för mycket :)


733
295
markusbabs:

Precis, Man hör inte om sjukdomar allt för ofta.


1228
464
leedragon:

  va jag vet ska det vara svårt att överdocera med axilur,  ta avöfrning  och lämna det hos din veterinär,  han/ hon kommer att skicka provet till en labb i uppsala? tror att det var  ochs en får du resultatet genom veterinären  


225
4
ia_:

I princip enda sättet att se om skäggisen har inre parasiter är att skicka in avföringsprov. Därför kan det rekommenderas om man vill vara på den säkra sidan, finns inget dåligt med att vara säker. :)

Ge den medicin utan att den är sjuk ser jag dock ingen som helst poäng med. ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild