HJÄLP! Grekisk landsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

63
158
NEDreptiles:
Tja idag hämtade jag en 3 år gammal Grekisk landsköldpadda som inte har blivit bra omhändertagen för den förra ägaren hade den i ett jätte litet terrarium och den hade varken nån värmekälla eller nått ljus som uv och uvb och dom hade absolut ingen erfarenhet av reptiler. 
Men jag börjar bli orolig för dens ögon verkar vara svullna och den öppnar typ aldrig ögonen osv så jag tänkte om nån vet vad det kan vara och om man behöver besöka vetrinär osv! 

30
10
petlover2003:
Eftersom att djuren ser vanvårdade ut och du inte har så mycket info om just den här individen skulle jag uppsöka en kunnig veterinär som kan kolla allmänt hur de mår osv...

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
NEDreptiles skrev:
Tja idag hämtade jag en 3 år gammal Grekisk landsköldpadda som inte har blivit bra omhändertagen för den förra ägaren hade den i ett jätte litet terrarium och den hade varken nån värmekälla eller nått ljus som uv och uvb och dom hade absolut ingen erfarenhet av reptiler. 
Men jag börjar bli orolig för dens ögon verkar vara svullna och den öppnar typ aldrig ögonen osv så jag tänkte om nån vet vad det kan vara och om man behöver besöka vetrinär osv! 

stackarne. Den mår dåligt. Nu ser jag inte hela kroppen och är INTE sköldpaddsexpert men av det lilla mönstret som synns tycker jag det ser mer ut som rysk stäppsköldpadda. Hursomhelst: Som tidigare sagt ta den till veterinär. Jag tror det är olagligt att ha de utan väme och UV om det är arter där det är nödvändigt. Hur lång är sköldisen (cm) och hur många cm var terrariet där dom bodde innan (l*d*h).

200
258
Lordguras:
Nackskott på tidigare ägare

2966
1645
Hoggaforfan:
Det finns ett antal bra sköldis-nördar här på forumet men Trumpeter har just grekiskt landsköldpadda, skicka ett PM till honom om han inte ser tråden:
www.terrariedjur.se/?page=user&user=TrumPeter

Förhoppningsvis har den bara ömsat dåligt och inte någon infektion i ögonen på stackaren. :-(

63
158
NEDreptiles:
Tack för alla svar jag håller för tillfället att göra så gott jag kan att behandla och få tillbaka den till en bra hälsa men skit asså förra ägaren har verkligen inte tagit hand om den och dom hade absolut ingen kunskap om reptiler tex dom trodde att om man håller reptiler i ett litet terrarium så blir dom inte större att dom håller sig små då! Jag tänkte hur dum får man vara... så det förklarar vilken nivå av kunskap dom hade...

men men jag har klippt klorna på den eftersom dom var så långa så den hade svårt att gå och den har troligen brist på vitamin A och kalcium, den är undernärd och har jätte svaga ben eftersom den aldrig fick någon motion hos den förra ägaren och den fick absolut ingen bra kost osv så man kan nästan säga att jag räddade livet på den. Men idag så ska jag ge den ett bad så den kan skölja sitt huvud osv så det kanske hjälper lite för ögonen sen så ska jag ge den en varierad kost men mycket vitamin A osv så vi får se om det hjälper ögonen. Jag tänkte ge den några dagar för att se om det blir framsteg annars så tar jag den till veterinären. 

32
57
TrumPeter:

Hej!

Trist att se djur som inte tagits om hand väl! :-(

Det är en Rysk stäppsködpadda såvitt jag kan bedömma på bilderna - skötseln är dock i grunden som för Grekisk sköldpadda!

Med stor sannolikhet så är det just bristen på A-vitamin som gett den svullna ögon - jag skulle kontakta en veterinär så snart som möjligt!

Även om morot inte är någon lämplig föda för landsköldpaddor i allmänhet så är det kanske i just detta fall ett bra sätt att få i djuret såväl vätska som fibrer, energi och A-vitamin?! Prova att ge den morot finrivet, nästan som mos... för jag antar att den inte kommer att klara att äta morot som moroten är annars?!

Återkoppla gärna denna tråd för status på djuret!

 

Lycka till! :-)

 

mvh / TrumPeter


63
158
NEDreptiles:
Hej igen jag Läser alla era svar och jag är jätte glad att ni skriver :)
en update jag har gett den morot med lite kalk på och jag har gett den ett bad för att förhoppningsvis tvätta rent runt ögonen osv men jag har märkt att den nyser väldigt ofta och jag vet inte om det beror på att den kanske är rent av är sjuk eller om det beror på något annat?

63
158
NEDreptiles:
Joo jag håller med jag tycker också det ser mer ut som det är en rysk än en grekisk men har uttalat att det är en grekisk eftersom dom sa att det var det men vi vet ju att man inte kan lita på dom.

63
158
NEDreptiles:
Jag har bokat en tid hos veterinären imorgon för jag känner att det är lika bra att dom får ta en titt på den så jag kan ge den bästa vården till den 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild