Mangroveodling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

30
55
Conta:
Hej

Tänkte bara kolla om någon här lyckats odla mangrove från frön.
Jag har vid flera tillfällen, för många år sedan, försökt men alltid misslyckats.
Det som händer är att det kommer lite rötter och sen utvecklas lite blad.
Sedan händer inte så mycket mer och därefter tappar fröt bladen och sedan är det dött lopp.
Har googlat en del och är införstådd med att det är knepigt att lyckas.

Det jag gjort nu är att jag slog ihop en burk (60x55x60). Fyllt med lite sand och vatten. I vattnet har jag en pump för genomluftning och cirkulation. Belysningen består av 2x18W samt en halogen på 150W för ljus och värme. 

Någon som kan komma med tips utöver detta för att jag eventuellt ska lyckas denna gång?


273
148
Flosker:
Har sätt en burk på HC med mangrove plantor. Kolla med Magnus. Vet inte om han planterade frön eller startade med färdiga plantor?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Hej! Du har nog större chans att få bra råd på ett saltvatten foeum.
saltvattensguiden.se/

14
2
Yanne:
Jag har lyckats för ca 10år sedan. Kommer inte riktigt i håg men jag hade bräcktvatten (ska inte vara ett krav) och näring i vatten och när bladen kom upp duschade jag dem regelbundet med sötvatten från ett annat akv (tror det var 2-3ggr per vecka).
Problemen med mangrove är bl.a. om ljuset är för nära, kommer bladen brännas och bli bruna, de vill stå ganska tätt och gillar inte att flyttas. 

Men eftersom det är ca 10år sedan och mitt minne är halvbra så tror jag precis som föregående inlägg kolla saltvattensguidens forum har förmig att det finns en bra artikel!

2966
1645
Hoggaforfan:
Uppdatera gärna denna tråden

Hittade denna guiden på jlakvarium som verkar väldigt ingående:
www.twolittlefishies.com/images/mangrove_manual.pdf

30
55
Conta:
Yanne skrev:
Jag har lyckats för ca 10år sedan. Kommer inte riktigt i håg men jag hade bräcktvatten (ska inte vara ett krav) och näring i vatten och när bladen kom upp duschade jag dem regelbundet med sötvatten från ett annat akv (tror det var 2-3ggr per vecka).
Problemen med mangrove är bl.a. om ljuset är för nära, kommer bladen brännas och bli bruna, de vill stå ganska tätt och gillar inte att flyttas. 

Men eftersom det är ca 10år sedan och mitt minne är halvbra så tror jag precis som föregående inlägg kolla saltvattensguidens forum har förmig att det finns en bra artikel!


Det var nog så jag uppfattade informationen jag hittade i diverse forum.
Bladen skall spolas av (gärna dagligen) då mangroven tydligen fäller salter via dom. 
Inte lampor för nära då bränns bladen.
Gillar inte att flyttas.
Behöver inte vara salt/ bräckvatten men rötterna skall alltid vara blöta. Näring är bra.
Sen skall de stå tätt och gärna "lyftas" för att utveckla de "riktiga" stödrötterna.

Kul att se att fler är/ har varit intresserad av detta med mangrove. Som sagt jag har också testar förr, men misslyckats varje gång. :-D

Medlem i DHF
63
126
griseus:
jag kör ett 20 tal plantor i en större plastlåda med belysning 4x54w t5 på ca 50cm över plantorna, bara finkornigrådasand ca 7cm djup och vatten ett par cm över sanden, liten mängd växtnäring med flera månaders mellanrum(vatten från annat akvarium är säkert bättre) , temp ca 25-27grader ,även kört lådan ute i växthuset förra sommarn, vatten söt/bräck/salt ska inte ha så stor betydelse men du kan inte byta direkt från tex. salt till söt utan att de släpper sina blad efter vad jag läst. bara kört mina ca ett år nu, hoppas det funkar även i fortsättningen.

30
55
Conta:
Griseus

Har du bild på plantorna?

Medlem i DHF
63
126
griseus:

30
55
Conta:
Wow Du har ju verklgen lyckats!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild