Pacmangroda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

6
1
pajen97:
hej är intresserad av denna sortens groda och undrar i princip allt om denna grodan.
allt från terrarium till hur många gånger i veckan den ska matas? och saker som måste tänkas på! 
någon med erfarenhet om denna grodan kan skriva här :)
Tack på förhand    

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Finns redan ett jätte bra skötselråd om denna typ av groda här på hemsidan redan.

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=c_cranwelli

Bäst är nog om du läser igenom det för att sedan ställa frågor som du inte får besvarade där igenom. =)

334
289
LobsterPie:

pajen97 skrev:
hej är intresserad av denna sortens groda och undrar i princip allt om denna grodan.
allt från terrarium till hur många gånger i veckan den ska matas? och saker som måste tänkas på! 
någon med erfarenhet om denna grodan kan skriva här :)
Tack på förhand    



Håller med föregående talare, läs skötselrådet först. Googla lite efter det. SEN kan man börja ställa frågor på saker man fortfarande undrar över :) 

 


6
1
pajen97:
Flyers90 skrev:
Finns redan ett jätte bra skötselråd om denna typ av groda här på hemsidan redan.

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=c_cranwelli

Bäst är nog om du läser igenom det för att sedan ställa frågor som du inte får besvarade där igenom. =)

Har läst igen skötselrådet flera gånger leter efter någon som har egen erfarenhet som kan skriva sin syn på det :)

334
289
LobsterPie:
pajen97 skrev:

har läst igen skötselrådet flera gånger leter efter någon som har egen erfarenhet som kan skriva sin syn på det :)



Jag har en C. Ornata. Terrariet är inget speciellt just nu. Ett exoterra på 60x45x45 med djupt substrat som hålls fuktigt.  Jag ska både bygga bakgrund och täcka för taket med glas så fort jag orkar. 
Godan i sig är väldigt inaktiv och gräver ner sig i substratet och väntar på mat. Jag matade typ 3-4 gånger i veckan först när den var liten (typ 35g) men insåg att när den vägde nästan tre gånger så mycket efter bara 6-7 veckor så drog jag ner på matningen. Nu får den mat när jag känner för det, kanske 3 gånger på två veckor. 

Pudrar med kalk och d3-tillskott typ var trejdje matning. 

Och använd alltid latexhandskar om du ska flytta på grodan, deras hud är extremt känslig mot både salter som vi svettas ut och sen mot alla möjliga bakterier som kan finnas på händerna.  Det gäller alla groddjur.

378
479
Svedjemo:
pajen97 skrev:
hej är intresserad av denna sortens groda och undrar i princip allt om denna grodan.
allt från terrarium till hur många gånger i veckan den ska matas? och saker som måste tänkas på! 
någon med erfarenhet om denna grodan kan skriva här :)
Tack på förhand    

Min fru tycker att min Ceratophrys cranwelli är "jättetråkig" eftersom den bara ligger nergrävd hela tiden, jag tycker att den är skithäftig!

Här hittar du ett klipp på när min groda äter en gräshoppa:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4400

Jag skulle säga att det är det perfekta husdjuret! Det är fascinerande, kräver inte så mycket plats och är inte kräsen med maten.

Jag har en vän som har haft en C. ornata i drygt 22 år (den lever än)! De 15-20 senaste åren har han matat den med två möss var annan till var tredje månad (+ lite fisk någon gång vart annat år) och har aldrig givit den några vitaminer. Han har inte heller haft någon värme till den för utom en vanlig glödlampa för ljusets skull. Det är som sagt inget krävande djur. När det gäller maten så tror jag att det är större chans att mata den för mycket än för lite, iaf när den har blivit vuxen. Givetvis måste man mata oftare när dom växer och jag matade min var annan - var tredje dag de första 6 månaderna för att sedan erbjuda mat en gång i veckan. Just nu vill min groda inte äta, har inte ätit på två månader, troligtvis pga att jag har sänkt temperaturen några grader under vintern och låtit substratet torka upp ganska mycket. Jag är dock inte orolig. I sitt naturliga habitat kan C. cranwelli ligga nergrävda, utan mat, under långa perioder när det är torka, för att sedan titta fram när regnperioden kommer.

Lycka till!





334
289
LobsterPie:
Svedjemo skrev:

Min fru tycker att min Ceratophrys cranwelli är "jättetråkig" eftersom den bara ligger nergrävd hela tiden, jag tycker att den är skithäftig!

Här hittar du ett klipp på när min groda äter en gräshoppa:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4400

Jag skulle säga att det är det perfekta husdjuret! Det är fascinerande, kräver inte så mycket plats och är inte kräsen med maten.

Jag har en vän som har haft en C. ornata i drygt 22 år (den lever än)! De 15-20 senaste åren har han matat den med två möss var annan till var tredje månad (+ lite fisk någon gång vart annat år) och har aldrig givit den några vitaminer. Han har inte heller haft någon värme till den för utom en vanlig glödlampa för ljusets skull. Det är som sagt inget krävande djur. När det gäller maten så tror jag att det är större chans att mata den för mycket än för lite, iaf när den har blivit vuxen. Givetvis måste man mata oftare när dom växer och jag matade min var annan - var tredje dag de första 6 månaderna för att sedan erbjuda mat en gång i veckan. Just nu vill min groda inte äta, har inte ätit på två månader, troligtvis pga att jag har sänkt temperaturen några grader under vintern och låtit substratet torka upp ganska mycket. Jag är dock inte orolig. I sitt naturliga habitat kan C. cranwelli ligga nergrävda, utan mat, under långa perioder när det är torka, för att sedan titta fram när regnperioden kommer.

Lycka till!





Shit! jag tror att jag har hört något om just din polares groda! Eller läst om någon som har gjort samma sak, just det med typ en mus i månaden. Liten värld man lever i haha :P

378
479
Svedjemo:
LobsterPie skrev:

Shit! jag tror att jag har hört något om just din polares groda! Eller läst om någon som har gjort samma sak, just det med typ en mus i månaden. Liten värld man lever i haha :P

Det kanske finns fler än ett gammalt monster :)

196
268
NickeJ89:
Håller med föregående skribenter.
Det är ganska tråkiga djur överlag eftersom man nästan aldrig ser dom, är väl egentligen matningen som gjorde att jag köpte en. Min har käkat nyfödda kaninungar också, tog dom i ett nafs.

49
27
Fafner:
Hej.

Jag har ett par st av dessa, både Cranwelli och Ornata. Av de jag kan bedöma av dom som jag har så är Ornatan att föredra. Den är mer aktiv och är mer i rörelse än mina Cranwellis som helst ligger nedgrävda. Vid matning så tycker jag också att Ornatan är mer sugen på mat än va Cranwellin är. 

Detta är självklart ingen generalisering utan detta är när jag har utgått ifrån mina som jag har och ut i från det hade jag valt en Ornata
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild