Söker pilgiftsgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Vildvitttra:
Söker en hona och hane skriv gärna art och
maila mig gärna Linnea.skoldbring96@hotmail.se

334
289
LobsterPie:
Vildvitttra skrev:
Söker en hona och hane skriv gärna art och
maila mig gärna Linnea.skoldbring96@hotmail.se



Lägg upp en annons istället.

EDIT: Det kan dessutom vara bra att skriva vilken typ av pilgift du är ute efter. Då det varierar lite i skötsel så som jag har fattat det. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Som tidigare sagt. Lägg ut en annons. Och även: du bör starta bananflugeodlingar först så du är igång med bannflugerna,  tydligen händer det att odlingar går på tok alldeles plötsligt och alla hastigt dör. Man måste även sätta nya kulturer hela tiden vilket tydligen är väldigt jobbigt. Så kom igång med flugerna först. En annan grej jag la märke till: Du skrev "skriv gärna art". Detta har jag en liten fundering över. Vissa arter vill ha kallt (20grader C typ) och vissa vill ha varmt (typ 27 grader C) så Jag skulle gärna skriva "berätta art" för annars så skulle nog grodan kunna fara väldigt illa med fel klimat m.m.

Jag vill INTE avskräcka dig från att skaffa djur, det skulle vara kul med fler i hobbyn innom Sverige, jag vill bara att alla som skaffar djur (specielt såna här djur som är ganska ovanliga). Ta inte illa upp nu, men hur jag har uppfattat det i din andra tråd och även i ditt inlägg i denna tråd så tycker jag inte du verkar riktigt redo ännu. En ny, kunnig och erfaren människa i hobbyn är guld värt. Medans någon som inte är påläst men skaffar djur endå kan vara direkt skadliga för hobbyn (trots att inte personen själv vet om det). Ja, jag vet att detta bara är en sida på nätet, men jag tolkar dina inlägg som att du inte är redo ännu. Hoppas inte du tar illa upp. Jag vill inte ha fler okunniga personer, men jag vill ha fler kunniga.

7
0
Vildvitttra:
EmanuelKarl skrev:
Som tidigare sagt. Lägg ut en annons. Och även: du bör starta bananflugeodlingar först så du är igång med bannflugerna,  tydligen händer det att odlingar går på tok alldeles plötsligt och alla hastigt dör. Man måste även sätta nya kulturer hela tiden vilket tydligen är väldigt jobbigt. Så kom igång med flugerna först. En annan grej jag la märke till: Du skrev "skriv gärna art". Detta har jag en liten fundering över. Vissa arter vill ha kallt (20grader C typ) och vissa vill ha varmt (typ 27 grader C) så Jag skulle gärna skriva "berätta art" för annars så skulle nog grodan kunna fara väldigt illa med fel klimat m.m.

Jag vill INTE avskräcka dig från att skaffa djur, det skulle vara kul med fler i hobbyn innom Sverige, jag vill bara att alla som skaffar djur (specielt såna här djur som är ganska ovanliga). Ta inte illa upp nu, men hur jag har uppfattat det i din andra tråd och även i ditt inlägg i denna tråd så tycker jag inte du verkar riktigt redo ännu. En ny, kunnig och erfaren människa i hobbyn är guld värt. Medans någon som inte är påläst men skaffar djur endå kan vara direkt skadliga för hobbyn (trots att inte personen själv vet om det). Ja, jag vet att detta bara är en sida på nätet, men jag tolkar dina inlägg som att du inte är redo ännu. Hoppas inte du tar illa upp. Jag vill inte ha fler okunniga personer, men jag vill ha fler kunniga.



Om man aldrig läser på om djur man skaffar kan man ju såklart inte få någon erfarenhet, och om man aldrig tar sig an det blir det ingenting.
jag är inte erfaren men kommer att bli eftersom djur är ett stort intresse men nu precis gått över till reptiler, och jag undrar ju självklar mycket nu.
hade inte tänkt att köpa på stört men att säga att jag inte är redo är inte OK då du inte Vet hur jag planerar detta. Tycker verkligen inte du kan uttrycka dig på det sättet.

156
224
Akesson:
Hej Vildvittra

Kul att du är intresserad av dessa fantastiska djur o denna hobby i allmänhet.
Jag kan inte se något i dina inlägg som skulle göra dig till en direkt olämplig person att ge dig in i den här hobbyn o det är ju lika tråkigt som alltid när okunskap eller osäkerhet hos nybörjare skall belysas istället för att välkomnas med hjälp men i alla fall...

Jag skulle rekomendera dig att hänga med oss på pilgift.se
Det är ett forum som riktar sig till just pilgiftsgrodor i första hand o är knuten till SDS (Svenska Dendrobatidsällskapet)
Där finns det mängder med information att hitta o folk som sitter på stora kunskaper om dessa djur som mer än gärna kommer hjälpa dig på bästa sätt o jag rekomenderar dig verkligen att gå med i föreningen

Som tidigare nämts så håller jag med om att sätta igång oldingar av diverse foderdjur innan införskaffandet av själva grodorna så du kan skörda dina kulturer o mata med dom utan att påverka oldingarna.
Både bananflugor o hoppstjärtar, men även gärna ärtbladlöss o diverse andra foderdjur.
Att bara mata med bananflugor är inget som jag skulle rekomendera dig utan ju större variation på fodret desto bättre är det för grodorna o speciellt för ev. yngel
Att det skulle vara jobbigt med bananflugor som exempel håller jag inte med om.
Det kan vara VÄLDIGT enkelt beroende på hur man väljer att göra.
Pilgift är bland de mest lättsköttaste djuren jag någonsin hållt förutom dammråttor.

Mvh
Åkesson

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Vildvitttra skrev:



Om man aldrig läser på om djur man skaffar kan man ju såklart inte få någon erfarenhet, och om man aldrig tar sig an det blir det ingenting.
jag är inte erfaren men kommer att bli eftersom djur är ett stort intresse men nu precis gått över till reptiler, och jag undrar ju självklar mycket nu.
hade inte tänkt att köpa på stört men att säga att jag inte är redo är inte OK då du inte Vet hur jag planerar detta. Tycker verkligen inte du kan uttrycka dig på det sättet.

Jag vill att du ska in i hobbyn, och ser dig inte som en olämplig person till hobbyn. Jag bara känner när jag ser ditt inlgg att du har lite mer läsning att ta itu med först. Ta inte illa upp men det känns som att du ska läsa liite till först. Jag hoppas att du inte blir avskräckt för att skaffa pilgift, men man ska läsa på tilräckligt. T.ex du skrev ju "nämn gärna arten" vilket jag ju inte håller med om då de ofta vill ha lite olik klimat så det känns som om du inte läst det. Och jag vet att man inte får erfarenhet om man inte skaffar djur. Det jag uppfattade dtt inlägg som var att köpa NU utan att fixa foderodlingar, men om du bara vill ha kontakten oc sedan vänta lite till är det jättebra.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
EmanuelKarl skrev:

Jag vill att du ska in i hobbyn, och ser dig inte som en olämplig person till hobbyn. Jag bara känner när jag ser ditt inlgg att du har lite mer läsning att ta itu med först. Ta inte illa upp men det känns som att du ska läsa liite till först. Jag hoppas att du inte blir avskräckt för att skaffa pilgift, men man ska läsa på tilräckligt. T.ex du skrev ju "nämn gärna arten" vilket jag ju inte håller med om då de ofta vill ha lite olik klimat så det känns som om du inte läst det. Och jag vet att man inte får erfarenhet om man inte skaffar djur. Det jag uppfattade dtt inlägg som var att köpa NU utan att fixa foderodlingar, men om du bara vill ha kontakten oc sedan vänta lite till är det jättebra.


Tror inte du når fram till nya inom hobbyn med sånna här typ av inlägg. Tror du gör bättre i att hänvisa vart det är man kan få tag i mer info om ämnet istället.
Eller lyfta fram vilka typer av grodor som lämpar sej bra för en nybörjare osv istället för att säga att denna inte är redo.

Skulle jag vart nybörjare och du skulle skrivit så till mej skulle jag bara bli sur och ledsen istället.
Denna sida är till för att hjälpa ALLA, både erfarna som nybörjare, inte för att klanka ner (även fast man säger att man inte menar något illa med det.).

Vildvitttra skrev:

...


Välkommen till hobbyn! Hoppas du kommer gilla det! =)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Flyers90 skrev:


Tror inte du når fram till nya inom hobbyn med sånna här typ av inlägg. Tror du gör bättre i att hänvisa vart det är man kan få tag i mer info om ämnet istället.
Eller lyfta fram vilka typer av grodor som lämpar sej bra för en nybörjare osv istället för att säga att denna inte är redo.

Skulle jag vart nybörjare och du skulle skrivit så till mej skulle jag bara bli sur och ledsen istället.
Denna sida är till för att hjälpa ALLA, både erfarna som nybörjare, inte för att klanka ner (även fast man säger att man inte menar något illa med det.).



Välkommen till hobbyn! Hoppas du kommer gilla det! =)

Okej. I min gamla tråd (nybörjarfrågor om pilgiftgrodor heter den) frågade jag om råd för att skaffa pilgift. Den kanske är läsvärd. Jag fick tipsen Dendrobates auratus, dendrobates tinctorius, Dendrobates leucomelas och Epidobates anthonyi till nybörjare, jag fick även ett OBS att den sistnämnda arten är högljud. Jag fick även tipset att man måste mata med många sorters foderinsekter (bananflugor, hoppstjärtar, små tropiska gråsuggor m.m.). Och att man ska sätta nya kulturer hela tiden. Alla rekomenderar tydligen pilgift.se så gå in där.

Detta var lite av tipsen jag fick. Men läs igenom tråden vet ja. Här är en länk till min tråd www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5439

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Men för min del blev det tyvärr inte av med pilgift, då jag tycker det skulle bli jobbigt med så mycket foder m.m.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild