Blanda arter av pilgift?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
0
Vildvitttra:
Jag har tänkt mig att köpa pilgiftsgrodor och undrar om man kan blanda olika arter/färger?

334
289
LobsterPie:
Vildvitttra skrev:
Jag har tänkt mig att köpa pilgiftsgrodor och undrar om man kan blanda olika arter/färger?



I din tråd på facebook så sa jag ju att man inte ska blanda olika arter/lokaliteter. Jag skrev till och med varför.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Vildvitttra skrev:
Jag har tänkt mig att köpa pilgiftsgrodor och undrar om man kan blanda olika arter/färger?

Man kan ju blanda pilgift. Men man måste ju vara försiktig. De ska vara ungefär lika stora, annars finns risk för aggresivitet. De ska vara från samma från samma typ av regnskog (dvs samma temp och luftfuktighet. Vissa arter finns i bergsregnskogar, vissa i lågt benägna dalar så klimatet med olika pilgiftmiljöer varierar).

334
289
LobsterPie:
EmanuelKarl skrev:

Man kan ju blanda pilgift. Men man måste ju vara försiktig. De ska vara ungefär lika stora, annars finns risk för aggresivitet. De ska vara från samma från samma typ av regnskog (dvs samma temp och luftfuktighet. Vissa arter finns i bergsregnskogar, vissa i lågt benägna dalar så klimatet med olika pilgiftmiljöer varierar).



I alla skötselråd och youtubevideos om pilgift så har de sagt att man ska inte blanda olika arter eller lokaliteter för att de kan bråka, till döden i värsta fall tydligen. Och sen kan de para sig ifall de är nära besläktade och hybridisering är oftast ingenting man vill ha inom hobbyn.

378
479
Svedjemo:
Det går att blanda vissa arter i ett tillräckligt stort terrarium med rätt inredning. Gå in få pilgift.se och fråga, där finns erfarenhet av detta. Jag vet tex att BengtO på pilgift.se har blandat olika arter med gott resultat.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
LobsterPie skrev:



I alla skötselråd och youtubevideos om pilgift så har de sagt att man ska inte blanda olika arter eller lokaliteter för att de kan bråka, till döden i värsta fall tydligen. Och sen kan de para sig ifall de är nära besläktade och hybridisering är oftast ingenting man vill ha inom hobbyn.

Man måste vara försiktig med vilka arter det är så de inte är närbesläktde, så de vill ha samma klimat och är jämnstora så de inte bråkar/äter varandra. På t.ex Tropikariet i Helsingborg har dom et (väldigt stort) terrarium med Phyllobates terrebris, epipedobates anthony (kan ha varit E.tricolor), ranitomeya imitator, Dendrobates tinctorius, dendrobatea azures, Dendrobates auratus (samt en corallus caninus som inte alls har med pilgift att göra=P) så det går ju med mycket utrymme eller lämnstora arter.

334
289
LobsterPie:
EmanuelKarl skrev:

Man måste vara försiktig med vilka arter det är så de inte är närbesläktde, så de vill ha samma klimat och är jämnstora så de inte bråkar/äter varandra. På t.ex Tropikariet i Helsingborg har dom et (väldigt stort) terrarium med Phyllobates terrebris, epipedobates anthony (kan ha varit E.tricolor), ranitomeya imitator, Dendrobates tinctorius, dendrobatea azures, Dendrobates auratus (samt en corallus caninus som inte alls har med pilgift att göra=P) så det går ju med mycket utrymme eller lämnstora arter.



Jojo, klart att det GÅR. Men frågan är ifall det är att bra att rekommondera det till en nybörjare som förmodligen inte har ett väldigt stort terrarium?

7
0
Vildvitttra:
LobsterPie skrev:



I din tråd på facebook så sa jag ju att man inte ska blanda olika arter/lokaliteter. Jag skrev till och med varför.




Precis tack för det :)

334
289
LobsterPie:
Vildvitttra skrev:




Precis tack för det ?



Varför frågar du här igen då? :o

7
0
Vildvitttra:
Jätte tacksam för era råd/erfarenheter och tips! 
Blir att läsa lite till då jag vill ge den bästa miljö och liv för de vackra djuren! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild