Hur bestämmer man pris på Skäggagam och Ögonfransgecko's

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
TompaDjl:

Det jag undrar är hur man värderar olika morpher och allt annat som kan påverka priset.

detta kan va bra för alla så ingen blir lurad att köpa en "vanlig morph" för priset av en "ovanlig"


1228
464
leedragon:

du kan antigen fråga en som har vana  med djurem eller ta samma betal som du köpte dina djur för men så smånigom minskar man priset för att få sina djuren såld, och det är därför  det har  blivit "såhär" med leopard geckos och  majsormar


197
14
SibiriskTiger:

Värderingen av en individ är väl alltid personlig. Det du tycker ditt djur är värt är det priset du sätter. Vad gäller olika morpher och priser så är det också väldigt olika, säkert beroende på den lilla kunskapen som finns om just olika morpher. Men priset avgörs ju oftast av hur lätt eller svårt det är att få fram en specifik morph. Men främst tror jag att priset på en morph avgörs mycket utifrån hur "rena" linjerna är och hur mycket tid och energi en uppfödare har lagt ner på att få fram vissa linjer av speciella morpher.

Jag tycker att ansvaret ligger lika mycket hos säljaren som hos köparen att man tycker priset är rimligt. Att man köper en som du kallar för "vanlig morph" till priset av en "ovanlig" är ju kanske inte så stort probplem tror jag. Är man intresserad av ett sorts djur så bör man ju läsa på lite om det djuret och då brukar man ganska snabbt bilda sig en uppfattning om vad priset brukar ligga på. :)

 

Sen finns det vissa som säljer alla sorters morpher till samma pris. De brukar resonera som så att vill man verkligen ha ett djur så ska man kunna betala som ett bevis på att djuret är värdefullt, oavsett "ras". Bra på så vis att "billiga" djur oftast införskaffas i ren impuls och sedan missköts (såklart finns det sånna fall överallt oberoende av pris), men själva iden om att sälja alla djur till samma pris är ju ett litet sätt att förebygga den sortens djurhandel. 

Men som sagt tycker jag att prissättningen bör ju vara utifrån egen uppfattning vad djuret är värt. Sen är det upp till köparen om den tycker samma sak. :)

 


269
60
Jonas:

på skäggagamer är det inte bara morphs som bestämmer priset utan färgning skäggisen har desto mer färg och vackrare mönster desto dyrare. desto klarare färger desto mer värd kan man säga^^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild