Ta in växter och grenar utifrån?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
3
donnie87:

Skulle det innebära någon risk att plocka in diverse växter och grenar utifrån som man hittat i exempelvis skogen till sitt terrarie? Någon som gjort det tidigare? Jag hörde att just barrträd inte var bra, då det innehåller bl a terpentin, men hur är det med andra trädsorter, eller om man plockar in en sten eller nåt annat liknande?


11
1
Majjkiiz:

jag brukar plocka grenar och mossa utifrån och jag tycker det fungerar utmärkt :). 
man får väll se till och skölja av det ordentligt också. Har även plockat stenar utifrån en gång, och det har inte uppstått några problem för det :) 


382
36
MariBarita:

Jag brukar ta boklöv till mina terrarier och akvarium. jag lägger dem i vasken och häller kokande vatten över för att ta död på eventuella bakterier och andra farligheter. Jag har gjort så i över 8år till mina akvarium(dvärgräkorna älskar att rota bland boklöven) och det har aldrig hänt något farligt.


366
156
Linus:

Vad jag förstått så ska det vara i stort sett helt lugnt att ta in grejer utifrån, även utan att koka dem eller värma dem i ugn och liknande.


741
681
Binks:

Helst inte barrträd.

Vissa säger att de funkar, vilket de kanske gör men jag brukar försöka undvika.


366
156
Linus:

Nejnej, barrträd ska man alltid undvika!


67
3
donnie87:

Perfekt, det låter ju bra :) Då ska jag ut i skogen och leta efter något lämpligt som kan använda i mitt terrarium :)


1662
779
fluffis:

Jag har ett litet tillägg. Undvik barrträd har jag också hört men sen även att man ska se upp med myror, eller rättare sagt undvika dem.

Jag brukar inte tvätta mina grenar men däremot så är de sällan torra när man hittar dem ute och ibland får de stå och torka i förrådet i flera veckor eller kanske till och med månader vilket samtidigt blir en slags karantän.

Det som jag själv har haft problem med är en insekt som "borrar" små perfekta runda hål i träet. De är  irriterande och ibland kan man se en liten hög med sågspån när de varit igång. Det kan ta ett tag innan man blir av med dem men jag tror inte att de skadat mina ormar.


67
3
donnie87:

Barrträd känner jag till att man bör undvika. Då ska jag se upp med dessa borrande insekter då, men även myror och andra ovälkomna gäster :)


190
13
hambergaren:

Jag brukar lägga ner det som kommer plats i frysen. kokar stenar och häller kokhett vatten på större grenar och duschar dem i duschen i varmt vatten och låter dem torka. 
Dock så verkar det vara lugnt att ta grejer utifrån och in i terrariet direkt med, men jag vill ändå vara på den säkra sidan, för onödigt om man skulle råka få något problem.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild