Pansarmal, ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

30
1
StewGunnar:

Hej!
Min Pansarmal har lagt ägg på rutan.
Vet att detta inte är ett forum för fiskar men måste kolla om någon vet:)
Det finns massa andra hungriga fiskar i akvariet så ynglerna lär ju bli uppätna om dem är kvar i akvariet.
Kan jag flytta över äggen i ett annat akvarium?
Hur lång tid tar det för äggen att kläckas?
kram
Mira

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
StewGunnar skrev:

Hej!
Min Pansarmal har lagt ägg på rutan.
Vet att detta inte är ett forum för fiskar men måste kolla om någon vet:)
Det finns massa andra hungriga fiskar i akvariet så ynglerna lär ju bli uppätna om dem är kvar i akvariet.
Kan jag flytta över äggen i ett annat akvarium?
Hur lång tid tar det för äggen att kläckas?
kram
Mira


Ja du kan flytta äggen. Du kan skrapa bort äggen med ett rakblad eller liknade. Nylagda ägg är lättare att få bort. Hur långtid innan de kläcks beror på art och temperatur men oftast 3-7 dygn och det tar ca 3 dygn innan ynglen har tömt gulesäcken. Pansarmals yngel är för små för artemia oftast rekommenderas micromask som första foder. Äggen bör hållas mörkt och med god genomluftning för att hindra svamp angrepp. Döda och infertila ägg skall tas bort. Använd en luftpump med syresten till äggen och ett svamp filter till ynglen. Man brukar byta ca 10 % av vattnet varje dag när ynglen börjat äta. Ek och mandelblad kan förebygga svamp angrepp. Det underlättar om du vet vilken art det är. Seriös akvaristik är en Facebook grupp du kan gå med i. Zoopet är en bra akvarist sida med skötselråd och forum.
www.zoopet.com/index.php
www.seriouslyfish.com/
www.selectaquatics.com/
www.youtube.com/channel/UCNJuJfXCKNWu4-VifYixs8A
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild