Ang. racksystem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

366
156
Linus:

Jag satt och kikade in www.lpracks.com och började fundera på det här med racksystem. Är det någon som har erfarenhet av racksystem, och hur tycker ni att det har funkat? Nu har ju jag varken så många eller små djur att det skulle löna sig, eller utrymme att bedriva avel eller så. Men ändå, intressant att höra om det är några här som använder sig av rack och hur erfarenheterna av det är. Jag kan ju att säga att för min del tycker jag att rack verkar vara en ypperlig lösning när man har djur som är såpass små att det är okej att ha dem i rack, och exempelvis om man har avel och skall förvara en hel massa juvenila djur. Men vad säger ni? Hur har det gått för er som använder/har använt rack och ni som inte har det, vad tycker ni om fenomenet?


733
295
markusbabs:

Intresant tråd. Tänkte tillägga att det finns ju dom som faktist har STORA ormar i rack, Tigerpytons och Nätpytons. Konstigt nog även Nilvaraner. Kolla in "SnakebytesTV" på youtube. Intresant att vissa av djuren ens får plats.  Men roliga program.

Jag har ingen erfarenhet utav rack men jag har absolut inget emot det, Det finns ju lådor som är tillräckligt stora för att klara måttbestämmelser, Kungspyton, och andra ormar som inte blir allt så stora tycker jag är helt okej. Men när man trycker ner en 5 meter Nätpyton i en 150cm låda, nej då är det trångt. Gillar inte heller när folk har Corallus hortulanus, Morelia viridis och andra trädlevande djur i rack. Även om man lyckats fått ner ett plaströr åt Morelia viridis.

Verkar bra åt ungdjur av både trädlevande och marklevande djur :)


102
1
dragster:

Kp's trivs ju ofta bättre i rack än i terrarie. Aptiten brukar vara mycke bättre. Kan ju va för att många lokaliteter i det vilda gömmer sig i termitstackar när dom inte är ute o jagar.


733
295
markusbabs:


Jag har själv ingen kp men av det du säger så håller jag med.


366
156
Linus:

Ja, hela frågan är lite klurig. Exempelvis i fallet kungspyton: Man bör ju ha ett par ordentliga gömställen i terrariet till dem, så att "gömma sig"-behovet skall vara tillfredsställt. Min kungspyton här hemma är faktiskt väldigt rörlig och aktiv på nätterna, så för honom skulle rack kännas lite som att låsa igen hans grotta. 

När det kommer till trädlevande ormar är jag också beredd att hålla med, jag tror att det oftast inte passar sig (det är väl möjligtvis till juveniler, då). Men däremot exempelvis kenyanska sandboor! De är utpräglade grävare och visar sig ytterst sällan ovanför substratet, och när de gör det så håller de sig absolut oftast till marknivå. Det är en ormart jag själv helt klart skulle kunna tänka mig att ha i rack. 


733
295
markusbabs:

Som sagt. Man håller många olika arter i rack. Det enda som verkar sätta gränserna på vad det är för djur, är väl egentligen personen väljer vad det är för djur.

 

Linus; Kollade du in SnakebytesTV ?


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

SnakebytesTV  är då inget att eftersträva.

skulle va roligt och se hur hans anläggning skulle set ut med Svenska regler


366
156
Linus:

Ja, precis. Dock så tillåter ju inte jordbruksverkets regler rack överhuvudtaget. I stort sett, iallafall. Eftersom det alltid finns en "minsta höjd" satt i L80.

Jag har följt Snakebytes de senaste två åren, så jag visste vad du menade :)

Jag har lite blandade känslor inför Snakebytes. Dels så har de ibland alldeles för stora djur i alleles för små utrymmen, och så gillar jag inte riktigt hur de ofta leker runt med djuren. Men det är informativt, och de har många fina djur!


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

fina å fina

uppfyller lådorna måtten så lär det väll inte vara några problem. blir kanske svårt att flytta på dom bara. =)


733
295
markusbabs:

Jo det är ju bara pengar allting handlar om, inget fel med det, men när man avlar sönder djuren handlar det mer om pengar än djuren,  det gillar jag inte.

Någonting jag häller inte gillar är fjäll-lösa ormar. Varför gör man så?

I Sverige hade det ju inte varit lika lätt att starta en "ormfabrik" som i USA. Inte utrymmesmässigt iaf.

 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild