Bottensubstrat till skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

373
170
Anathawa:
Flyers90 skrev:


 Onödigt vass? Vart har du fått det ifrån?
Blästersand fungerar kanon att använda i detta syfte. Vet väldigt många som gör det, och det fungerar väldigt bra som bottensubstrat när det är utblandat med jord.


Sjösand för inte användas till blästring, pga silikos, stendammslunga. Därför gör man blästersand av aluminiumsilikat, eller som i Biltemas fall, slagg och kol...
Slagg kan ju vara snyggt, men, jo, det blir vasst när man har krossade amorfa mineraler.
Sand ur sanddepåer och dtränder, natursand, har slipats rundkorniga.

Murar du eller bygger i betong vill du inte ha runda korn i cementen. För lite yta. Blästersanden fär alltså inte avge kiseldammpartiklar. 
Jag gillar att veta att jag använder lite rundade korn. :)

276
118
Maqea:
Vi har plastmatta som bottenmaterial i vårt terrarium. Vår skäggiskille visade med stor tydlighet att han inte tyckte om att gå på sand när han var liten. Vi provade en hel massa olika varrianter men han ville inte. Vi har testat ute på sommaren, nu när han blivit större. Vi har satt hans utebur på sand och jord men det är inte roligt. Gräsmattan är OK men trädäcket är bäst.
Gräva är inget för honom heller. Däremot gillar han att klättra så han har fått många sånna möjligheter i terrariet i stället. Plastmattan är lätt att hålla ren och killen tycker det är OK att gå på den.

70
21
MelvinReptiles:
www.granngarden.se/Hasselfors/Sandl%C3%A5desand-Hasselfors%2C-20-kg-%28Butik%29/p/1184920_BASE

Funkar den här sanden?

16
14
nyptil:

Yes

70
21
MelvinReptiles:
nyptil skrev:

Yes

Tack då vet jag! :)

7
3
ragnar2017:
Maqea: skrev:
Vi har plastmatta som bottenmaterial i vårt terrarium. Vår skäggiskille visade med stor tydlighet att han inte tyckte om att gå på sand när han var liten. Vi provade en hel massa olika varrianter men han ville inte. Vi har testat ute på sommaren, nu när han blivit större. Vi har satt hans utebur på sand och jord men det är inte roligt. Gräsmattan är OK men trädäcket är bäst.
Gräva är inget för honom heller. Däremot gillar han att klättra så han har fått många sånna möjligheter i terrariet i stället. Plastmattan är lätt att hålla ren och killen tycker det är OK att gå på den.


Vi håller på att testa med plastmatta också. Lätt att hålla ren och de slipper få sand i sin mat. Satt in en låda med sandlådesand ifall de känner för att gräva. 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

ragnar2017: skrev:


Vi håller på att testa med plastmatta också. Lätt att hålla ren och de slipper få sand i sin mat. Satt in en låda med sandlådesand ifall de känner för att gräva. 


Här har du ett utdrag från jordburksverket om vilka regler som gäller angående bottensubstrat.

 

Bottenmaterial
6 § Terrariets botten ska vara täckt med ett bottenmaterial som är anpassat efter ormeller
ödleartens behov. Ormar och ödlor, av arter som är utpräglat grävande, ska ha
ett löst, grävbart bottenmaterial av torv, täckbark, jord, sand eller dylikt. Ormar och
ödlor av arter som i naturen lever i sand ska ha sand som bottenmaterial.
Bottenmaterialets innehåll av fukt ska vara anpassat efter orm- eller ödleartens
behov.

Allmänna råd till 9 kap. 6 §
Marklevande orm- och ödlearter bör alltid ha tillgång till torra ställen i
bottenmaterialet. För bedömning av om olika ormarter bör ha sand som
bottenmaterial, se bilaga 2:1, kolumn B. För bedömning av om olika
ödlearter bör ha sand som bottenmaterial, se bilaga 2:2, kolumn B.


Då skäggisar räknas till en art som är grävande så är inte plastmatta tillåtet att ha som botten. =)


43
7
smulan_gazelle1305:
MelvinReptiles: skrev:
Hej, jag undrar om man kan blanda torv och cocos chips eller humusblock som bottensubstrat till skäggagamer? Tacksam för svar:)

Torv: www.bauhaus.se/weibull-torv-naturell-150l.html?gclid=Cj0KEQiAsrnCBRCTs7nqwrm6pcYBEiQAcQSznEJTR6mP4B-fhpKEUw4IM-wrzhbsf-uBvhAioIEEhowaAr1C8P8HAQfull-description

Cocos chips: www.herperschoise.se/product.html/cocos-chips?category_id=28

Humusblock: www.herperschoise.se/product.html/humusblock?category_id=28



Kokos är farligt att ha som substrat! Ifall din skäggis äter det kan dens strupe och magsäck skadas! Kokos har nämligen lite vassa kanter. Till min skäggis har jag 55% jord och 45% sand. Har lite grövre sand. Jorden förhindrar att sanden klumpar ihop sig och det är det som kan leda till att många ödlor dör! Men det funkar toppen för mig! Och Torsten älskar att gräva och kyla ner sig i sanden :)

2966
1645
Hoggaforfan:
smulan_gazelle1305: skrev:



Kokos är farligt att ha som substrat! Ifall din skäggis äter det kan dens strupe och magsäck skadas! Kokos har nämligen lite vassa kanter. Till min skäggis har jag 55% jord och 45% sand. Har lite grövre sand. Jorden förhindrar att sanden klumpar ihop sig och det är det som kan leda till att många ödlor dör! Men det funkar toppen för mig! Och Torsten älskar att gräva och kyla ner sig i sanden :)

Ehm nej? Kokos är inte vasst däremot kan kokos orsaka förstoppning men det kan det mesta. Problemet med ren sand är inte att den klumpar ihop sig utan det motsatta, den klumpar inte ihop sig utan gör det omöjligt att gräva. Torv är bättre än jord speciellt då jord ofta innehåller gödningsmedel.

43
7
smulan_gazelle1305:
Hoggaforfan skrev:

Ehm nej? Kokos är inte vasst däremot kan kokos orsaka förstoppning men det kan det mesta. Problemet med ren sand är inte att den klumpar ihop sig utan det motsatta, den klumpar inte ihop sig utan gör det omöjligt att gräva. Torv är bättre än jord speciellt då jord ofta innehåller gödningsmedel.


Jaha! Fick reda på detta av hon jag köpte ödlorna från men nu säger hon att kokos är ofarligt.

Jag har iallafall en sandmatta i halva terrariet och torv/sand/torkad lera utspritt i andra halvan.
Leran köpte jag häromdagen. Man blöter den och formar den så jag har gjort lite "plattor" som är utspridda underlaget så att det är lite mer naturlig miljo. 

Kollade upp det och skäggagamer kommer från ganska stenig öken som inte har lika mycket sand som tex saharaöknen. Finns också ganska mycket växter där de kommer ifrån
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild