Coola vandrande pinnar-tråden

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

5099
3873
Tropfrog:
JoakimLundgren skrev:

 
Jag kan tipsa om min favoritpinne, Extatosoma Tiaratum. Enkel att sköta om du har regelbunden tillgång till björnbärsblad. 


Hmm, hur ordnar man regelbunden tillgång på färska björnbärsblad i Sverige?

Mvh
Magnus 

10
5
NenaCA:

 

Jag har Sungaya inexpectata :D


194
165
JoakimLundgren:
Tropfrog skrev:


Hmm, hur ordnar man regelbunden tillgång på färska björnbärsblad i Sverige?

Mvh
Magnus 


Jag planterade tre buskar i min trädgård förra året. Bara att gå ut o hämta med andra ord. Annars får man ge sig ut i skogen.

5099
3873
Tropfrog:
JoakimLundgren skrev:


Jag planterade tre buskar i min trädgård förra året. Bara att gå ut o hämta med andra ord. Annars får man ge sig ut i skogen.


Men fäller inte björnbär bladen på vintern?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:


Men fäller inte björnbär bladen på vintern?

Mvh
Magnus 

Nope. Dock är bladen lite bruna vintertid, plockade löv till frysen i helgen och de var fortfarande grönt. Men som sagt du kan frysa in löv.

194
165
JoakimLundgren:
Tropfrog skrev:


Men fäller inte björnbär bladen på vintern?

Mvh
Magnus 


Rubusarterna som är vintergröna är i regel blå/svarta och de man kallar för björnbär. Rubusarterna som är lövfällande är i regel gula/röda, kallas även för hallon. Undantag finns i Amerika där det finns svarta lövfällande rubusarter.

85
32
Wahlman:
Ett i puls köp. Extatosoma tiaratum Lichen ägg. Hoppas de blir sådär vackra som på alla bilderna.

10
5
NenaCA:

krypet skrev:
De är snygga med sin vita rand och en utmärkt sort att börja med! Jag tycker denna art är den perfekta nybörjarpinnen.

Lagom stor, inte så väldigt kräsen med maten, exempelvis äter decitronmeliss som är enkelt att köpa i mataffären om det är ont om tid att fixa pinnemat.

De är ofta såpass olika i utseende att det går att känna igen olika individer. Hantering av djur kan diskuteras i evinnerlighet. Om man nu absolut vill ta ut sina pinnar så är dessa rimligt lugna.

 

 

Jag tror att jag har den arte .är inte hundra. dom har en vit rand sådär. och så en vit ..bit av benen är vita. vad mer äter dom?


10
5
NenaCA:

Finns det en art som liknar den här? Går dom att missta ? Jag är jätte okunnig på varandrande pinnar och fick med typ en heeel koloni när jag köpte ett terrarium. Vill inte ha kvar dom och kan inte rikgtigt gissa vilken art det är, dom är mörk bruna . dom stora svarta . med en starkt vit linje somgår ut med ryggen, sen har dom ett vitt parti (tjock rand) över benen., på deras rumpor så finns det typ en liten...point. spets, udd. 

 

Nu har jag tagit en bild från google. På Färsta bilden, tycker jag mina ser lite "smalare " ut  och att själva randen på benen är tjockare men annars är det rätt lika.

På den här andra bilden så är benen rätt. Ser typ exakt ut sådär. KAn det bara vara ..typ en annan ..morph? tecking bara..? Jag har ingen aning. Skulle uppskatta lite hjälp. 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
NenaCA skrev:
Finns det en art som liknar den här? Går dom att missta ? Jag är jätte okunnig på varandrande pinnar och fick med typ en heeel koloni när jag köpte ett terrarium. Vill inte ha kvar dom och kan inte rikgtigt gissa vilken art det är, dom är mörk bruna . dom stora svarta . med en starkt vit linje somgår ut med ryggen, sen har dom ett vitt parti (tjock rand) över benen., på deras rumpor så finns det typ en liten...point. spets, udd. 

 

Nu har jag tagit en bild från google. På Färsta bilden, tycker jag mina ser lite "smalare " ut  och att själva randen på benen är tjockare men annars är det rätt lika.

 

På den här andra bilden så är benen rätt. Ser typ exakt ut sådär. KAn det bara vara ..typ en annan ..morph? tecking bara..? Jag har ingen aning. Skulle uppskatta lite hjälp. 

 


Teckning kan variera litegrann från individ till individ, så typ som en morf. Garanterat Sungaya inexpectata, White stripe färgvarianten/"morfen". Lite konstigt dock att du skrev "Jag har Sungaya inexpectata" och sedan lägger upp en bild på samma sort och frågar om det är extatosoma tiaratum. 


Vill förtydliga att det är förbjudet med bilder direkt från google. Ibland när man går in på en sida så står det bildrättigheter under bilden eller något. T.ex om det står CC-BY *fotografens namn* så måste du skriva att det är CC BY och fotorafens/hemsidans namn, om det ståår CC0 kan du lägga upp den hur du vill om du skriver CC0 under där du lägger upp bilden osv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild