Foderkackisar.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hej!

Jag har tre arter kackerlackor. Elliptorhina javanica, gromphadohina portentosa och Blaptica dubia.
Men blaptica dubia är bara foder. Jag tycker att det är tråkiga då dom gräver ner sig och inte är så fina. Samt att man inte kan göra fint till dom på samma sätt. Jag funderar på att byta ut dessa mot en snyggare art men som är ungefär lika stor och är hyftas produktiv.

Här är min önskelista över kackerlackor:
Princisia vanwaerebecki
Lucihormetica verrucosa
Therea olegrandjeani
Balberus giganteus
Gyna lurida
Gyna caffrorum
Eublaberus distanti
Blaberidae sp. "Kenya"
Panchlora nivea


Jag kommer nog inte skaffa alla dessa arter. Dom flesta av dessa kommer nog bli husdjur om jag skaffar dom. Men finns det någon av dessa som är tillräckligt produktiv att ha som foder. Samt att det ska finnas något stadie som dom är lagon storlek för en hierodula-bönsyrsa och någon storlek som är lagom för crested gecko

/Hälsningar Emanuel

1275
1724
Falk:
Samtiliga  Blaberus spp. fungerar bra och speciellt då craniifer som kan hållas på äggkartonger.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Falk skrev:
Samtiliga  Blaberus spp. fungerar bra och speciellt då craniifer som kan hållas på äggkartonger.

Jag skiter i att det är äggkartoger. Vill helst ha arter som gärna går på korkbark då det är snyggare. Gräver balberus sp ner sig?

1275
1724
Falk:
Ja som dom flesta kackerlackorna så gör dom det

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Falk skrev:
Ja som dom flesta kackerlackorna så gör dom det

Ja. Men gräver dom rer sig?

373
170
Anathawa:
EmanuelKarl skrev:
Hej!

Jag har tre arter kackerlackor. Elliptorhina javanica, gromphadohina portentosa och Blaptica dubia.
Men blaptica dubia är bara foder. Jag tycker att det är tråkiga då dom gräver ner sig och inte är så fina. Samt att man inte kan göra fint till dom på samma sätt. Jag funderar på att byta ut dessa mot en snyggare art men som är ungefär lika stor och är hyftas produktiv.

Här är min önskelista över kackerlackor:
Princisia vanwaerebecki
Lucihormetica verrucosa
Therea olegrandjeani
Balberus giganteus
Gyna lurida
Gyna caffrorum
Eublaberus distanti
Blaberidae sp. "Kenya"
Panchlora nivea


Jag kommer nog inte skaffa alla dessa arter. Dom flesta av dessa kommer nog bli husdjur om jag skaffar dom. Men finns det någon av dessa som är tillräckligt produktiv att ha som foder. Samt att det ska finnas något stadie som dom är lagon storlek för en hierodula-bönsyrsa och någon storlek som är lagom för crested gecko

/Hälsningar Emanuel

Varför kan du inte göra fint hos Dubia?
Vi har våra i ett terrarium med bark och rätt mycket löv, små kvistar, torrt gräs, så att det kan stå framme och se trevligt ut. De tar inte det minsta illa upp. Hur gör du dina fina kackerlackslådor, och varför trivs inte Dubiorna då?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Anathawa skrev:

Varför kan du inte göra fint hos Dubia?
Vi har våra i ett terrarium med bark och rätt mycket löv, små kvistar, torrt gräs, så att det kan stå framme och se trevligt ut. De tar inte det minsta illa upp. Hur gör du dina fina kackerlackslådor, och varför trivs inte Dubiorna då?

Jag tycker att det är en sämmre ide med grävande arter. Och dessutom är dubia inte så snygga och roliga...

373
170
Anathawa:
EmanuelKarl skrev:

Jag tycker att det är en sämmre ide med grävande arter. Och dessutom är dubia inte så snygga och roliga...

De syns inte så värst dagtid men är superaktiva på nätterna. :)
Även om det inte är mörkt.

Hur inreder du till dina andra?
Vi sökte en hel del efter hur man gör men de flesta som inyte har dem som fofer, äggksrtongsmodellen, hade mer tropiska än våra och då kan jag tänka att du kan ha en hel delväxter?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Anathawa skrev:

De syns inte så värst dagtid men är superaktiva på nätterna. :)
Även om det inte är mörkt.

Hur inreder du till dina andra?
Vi sökte en hel del efter hur man gör men de flesta som inyte har dem som fofer, äggksrtongsmodellen, hade mer tropiska än våra och då kan jag tänka att du kan ha en hel delväxter?

Okej. Jag har en petbox som är placerad i en svart låda. Petboxen är inredd med fårpellets som bottensubstrat, samt två matskålar och en vattenkristallskål. Som gömställe har jag även äggkartong. Men mina väsare bor i terrarium med grenar, kokosgrottor,plantation soil och lite vissna krukväxtlöv. Hur som helst så är jag fortfarande inte så förtjust i dubia och undrar fortfarande om det finns någon art på min önskelista eller någon annan art som är lika produktiv och är lagom stora till bönsyrsor och en ögonfransgecko.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
L.verrucosa är prio1. Är den produktiv???
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild