Intressanta materialval terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

373
170
Anathawa:
Apropå alla frågor om vad man "ska" bygga av,( som kanske skulle må bra av en separat avdelning med " how to" som referensblad?)

Här är några alternativa material som prövats!

Xpsfrigolit  av hög densitet är såpass kraftig att den utan extra yttervägg går att bygga riktigt stora terrariet med direkt.
Filmlänk till youtube kommer om det intresserar. :)

Plattor av plast istället för trä. Går att beställa som byggsats. Sågas putsas etc som träskivor. Vattentätt. Lättunderhållt.

Hogga använder en vattentät byggskiva i betong i sitt senaste.

 De andra jag sett var inte lika spännande, så öppnar för diskussion om nån har provat annat än melanin, spån, osb, playwood, formplyfa etc.

Till små terrarier har jag mest sett glas, plexiglas, annan polykarbonat, och dicerse färdiga förvaringslådor.

I varma länder självklart en hel del utomhusvarianter, med murar och nät och vattengravar istället för träväggar och glas.

Har du testat nåt innovativt?
Vad skulle du vilja prova?
Vad skulle du aldrig använda?

373
170
Anathawa:
Nu kan ju inte jag tyska, mer än det jag gissar. Men här är personen med xps-bygget.

m.youtube.com/watch?v=nOb3rUPtXJ8

2966
1645
Hoggaforfan:
Plexiglas är ett varunamn för akrylglas medans Makrolon är det vanligaste för polykarbonatglas

Plastskivor har jag letat efter men inte hittat något bra

Vanlig cellplast är inte vattentät, vet du om xps är det?

Nästa bygge blir nog vanlig dammduksinklädd board, borde vara ganska smidigt och ok pris.

Glasfiber med epoxy och gelcoat  finns med.

156
224
Akesson:
XPS är cellplast som är extruderad (nedsmält under tryck med tillsatt koldioxid), har högre tryckhållfasthet o kan fördela punktbelastning mycket bättre.
Används ofta i grunder o där det ställs högre krav på fukttålighet.
Den är INTE vattentät men står emot fukt mycket bättre än EPS (vanlig cellplast/frigolit)

55
24
Lindskog:
Plåt finns det en del som kör med :)

55
24
Lindskog:
Tropic-shop har några i plats, visserligen färdigbyggda men intressanta ändå 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild