Hoppstjärtar, en observation...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

184
217
Kristian_F:
När jag lagt i vad jag tyckte var tillräckligt i terrariet så ställde jag ut en burk med hoppstjärtar på bordet på baksidan, kvällen efter så ångrade jag mig lite och tog in de, det skulle ju kunna va lite kul att göra mer odlingar, de såg stendöda ut efter minst 24 timmar i minus 3-5 grader.
Två timmar senare hade hälften börjat röra sig, dagen efter tror jag varenda en återupptagit livet och det var business as usual i burken, de tillväxer bra fortfarande...tuffa kryp de där Collembola...

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Kristian_F skrev:
När jag lagt i vad jag tyckte var tillräckligt i terrariet så ställde jag ut en burk med hoppstjärtar på bordet på baksidan, kvällen efter så ångrade jag mig lite och tog in de, det skulle ju kunna va lite kul att göra mer odlingar, de såg stendöda ut efter minst 24 timmar i minus 3-5 grader.
Två timmar senare hade hälften börjat röra sig, dagen efter tror jag varenda en återupptagit livet och det var business as usual i burken, de tillväxer bra fortfarande...tuffa kryp de där Collembola...

Hoppstjärtar kan gå i dvala om inte vädret eller något annat tilllåter att dom ska livnära sig. T.ex om det är vinter/kallt eller om det är torrperiod och jorden är helt torr.

184
217
Kristian_F:
Det kalas diapause hos insekter, oftast gäller det vissa livsstadier hos tempererade arter, som adaption mot klimatcykler i området, men trodde inte så de klarade ställa om så snabbt... Sen är de väl tropiska?, antog att den adaptionen inte fanns hos de tropiska arterna, men det för den förmodligen då... Intressant

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Kristian_F skrev:
Det kalas diapause hos insekter, oftast gäller det vissa livsstadier hos tempererade arter, som adaption mot klimatcykler i området, men trodde inte så de klarade ställa om så snabbt... Sen är de väl tropiska?, antog att den adaptionen inte fanns hos de tropiska arterna, men det för den förmodligen då... Intressant

Om det är Folsomia candida du menar så är det en väldigt utspridd art som finns i allt från tempererade skogar till regnskogar. Dom är väldigt snabba på att "vakna till liv" igen. Och i tropikerna kan det finnas andra anledningar till att behöva gå i diapause, och när dom utsätts för denna anledningen dom inte är vana vid har dom väl inget bättre för sig än att gå i diapause. Tack för att du lärde mig ordet diapause. Har alldrig hört det innan...

184
217
Kristian_F:
Efter lite snabbläsning verkar det som att de metaboliska och molekylära förändringar som används mot torka, även funkar relativt bra mot kyla,

 www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022191001001044

(använd sci-hub.cc/ för att låsa upp låsta artiklar).

Mellan 20-40% av individerna klarade en temperatursänkning från 20C till -4C i 48 timmar. En högre andel som var acklimatiserade till torka överlevde temperatursänkningen, 60 % överlevde en sänkning till -3C i 48 timmar.

Kan ju användas om man vill skicka vid risk för lite lägre temperaturer och maximera överlevnad om inget annat...
Håll de torrare en stund (ca 1 vecka) innan skickning så bör den relativa överlevnaden öka ner till -3C i 48 timmar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild