Vilken orm skulle passa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
39
reptilicus_:
Tja.
Jag fick över ett par skjuglaslister från ett tidigare terrariebygge, och nu funderar jag på att eventuellt bygga ett terrarium för orm. Listorna är 80 cm långa, så jag undrar vilken ormart som skulle passa i just ett 80 cm brett terrarium?
Jag skulle helst vilja ha någon typ av boarm eller större, trädlevande orm som gillar höjder. 

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
reptilicus_ skrev:
Tja.
Jag fick över ett par skjuglaslister från ett tidigare terrariebygge, och nu funderar jag på att eventuellt bygga ett terrarium för orm. Listorna är 80 cm långa, så jag undrar vilken ormart som skulle passa i just ett 80 cm brett terrarium?
Jag skulle helst vilja ha någon typ av boarm eller större, trädlevande orm som gillar höjder. 

Bättre att välja orm först och anpassa terrariet efter arten. Ta den art du är intresserad av (så länge det är ogiftig art), annars finns det stor risk att du tröttnar snabbare. Har du läst skötselråden här på sidan?

127
79
Curpling:
Hur djup kan du göra lådan? Bara att räkna ut m2 och kolla L80

309
39
reptilicus_:
Djupet är inget problem med, men jag skulle helst vilja bygga en bur som är mera hög än bred

127
79
Curpling:
Då kan du få plats med princip vad som helst. Kolla vad du vill ha för djur, räkna ut hur djup du behöver göra lådan för att få rätt m2 och voila, klart terrrarium. Höjden är väl bara att bygga som du vill, så länge du håller dig till lägsta höjden inom L80.

Medlem i SHF
946
1189
Flyers90:

Värt attt tänka på är att göra ett terrarium som är djupare än ca70-80 cm brukar inte vara något man vill ha, då det försvårar vid städning osv ganska mycket då man inte når längre.

Skulle nog rekomendera att köpa mer list bara istället. ;)

309
39
reptilicus_:
Skulle ett djup på 60 cm vara djupt nog?

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:

reptilicus_ skrev:

Djupt nog åt vadå? :)

Jag har flera terrarium i ormrummet med djup på 100 eller mer... Större arter kräver större utrymme!

127
79
Curpling:
reptilicus_ skrev:

Precis som Jonas säger, vad är det för djur du skall ha i?
Skall du ha en gul anakonda så är det inte djupt nog, en västlig trynsnok så räcker det mer eller mindre med en matlåda.
Det beror helt på vad det är du skall ha.

Med 60 djupt och 80 brett så får du ett terrarium som är 0.48 m2 i golvyta, enligt L80 så ger det dig en orm på runt 1.2 meter.
Men som sagt, allt beror på vad du skall ha i.

Använd verktyget vi har på hemsidan som funkar utmärkt:www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

9
32
JohanS:
Vilka listor?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild