M1cke skrev:
Vet att det finns massor av trådar i detta ämne, men hittar inte riktigt det jag söker och jag är totalt värdelös på färg och lacker.
Om man har ett "berg" av frigolit som ska vara till en stor ödla, tex noshornsleguan, så har jag förstått att man vill ha betong över för hållbarheten. Kan man blanda akryl eller pigment i betongen utan att lacka över? Eller blir pigent/akryl gifitgt för ödlan?
Om jag endast kör med betong och kanske slänger på lite sand eller liknande, kommer det se hemskt ut? :)
Vanliga akrylfärger går bra både ovanpå och i betong/ cement / fix.
Pigment kan däremot vara allt möjligt. Färg som inte är livsmedelsgodkänd får säljas som färg / färgpigment. Så hobbyfärgerna är enklast. :)
Akrylen har inga negativa inverkningar på cementens härdning.
Kolla Hoggas olika trådar om PVA på frigolit! Vanligt vitt lim, mao. Lättviktigt, lättfärgat, tåligt. Blanda med sand.
Vissa säger att tex skäggisar kan få sår under fötterna av sandade ytor, det blir ju som sandpapper. samtidigt behöver de naturlig kloslipning. Blandar man underlagen är det trevligt för dem. Löst substrat att gräva i, sträv sten att gnida av ömset mot, sandat berg att slita klorna mot, stockar av trä som inte sliter mot fötterna, tror det bara är om hela terrariet är sandpapper som man evt kan få problem av det. Bara nämner det för att jag läst det. Men man kan hitta alla möjliga myter på nätet.. :)
Du vet säkert redan att betong definitionsmässigt är cement med just sand (tec) iblandat? så köp fix eller cement och lägg till din egen sand, i den förg och kornstorlek du gillar. Kolla akvariebutikerna.Strö extra sand över sista lagret medan det är blött. :)