Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
sniffe:
Hej alla hoppas livet leker!
En fråga till de lärde, är nybörjare i ämnet,
så jag började också på den nivån. fångade en s.k
husspindel Tegenaria domesticus (hona) och gjorde ett fint hem
på 30*20cm plastlåda med olika mörka krypin. min fråga är: släppte
in en kackerlacka s.k ryss på ca 1cm spindeln russade ut men när den
konfrånterade bytet verkade den bli rädd. släppte in ca 15 banan flugor
också men spindeln visar sig inte, har jag gjort fel här. Tacksam för svar, Mvh Stefan

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
sniffe skrev:
Hej alla hoppas livet leker!
En fråga till de lärde, är nybörjare i ämnet,
så jag började också på den nivån. fångade en s.k
husspindel Tegenaria domesticus (hona) och gjorde ett fint hem
på 30*20cm plastlåda med olika mörka krypin. min fråga är: släppte
in en kackerlacka s.k ryss på ca 1cm spindeln russade ut men när den
konfrånterade bytet verkade den bli rädd. släppte in ca 15 banan flugor
också men spindeln visar sig inte, har jag gjort fel här. Tacksam för svar, Mvh Stefan

Husspindlar är inga jaktspindlar utan nätspindlar. Fast dom gör inte hjulnäs som t.ex korsspindlar utan gör mer som t.ex cromatophelma  cyanopubescens m.m. och tar bara byten i nätet. Den blir garanterat rädd om bytet kommer nära den och det inte är i stt tjocka nät. Sen är detta spindlar som du formodligen inte kommer se så ofta i ett sånt terrarium då dom sällan utnyttjar mer än 15*15*15 (längd*djup*höjd). Se bara till att den har en gren eller nåt och klättra på, en sten med bottensubstrat under så den kan spinna nät mellan stenen och bottensubstratet och en blöt bommullstuss att dricka från. Spindlar äter sällan (ca en gång varannan eller var tredje månad, ibland t.o.m var frärde eller femte månad) så om den skulle matvägra är det bara bra. Om den är vuxen så tar den inte så små djur som bananflugor utan vill ha djur på 1 till 2 cm. Men vänta en månad så den hinner fixa ett litet nät vid stenen eller i ett hörn och sedan lägger du ett byte i nätet. Ta alltid bort byten som inte äts upp.

Emanuel.

PS: Fattar inte varför folk betalar för dyra exotiska spindlar när dom kan gå ut och fånga en svensk spindel.

3
0
sniffe:
Stort tack!
tar bort "ryssen" och förenar honom med sina kommpisar
tillsvidare, banan flugorna kanske kan vara kvar tillsvidare.

Håller fullständigt med dig det finns hur mycket häfftiga spindlar
somhällst att välja bland i vår fana. hursomhälst nu har jag lärt mig
något nytt tusen tack // Stefan

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
sniffe skrev:
Stort tack!
tar bort "ryssen" och förenar honom med sina kommpisar
tillsvidare, banan flugorna kanske kan vara kvar tillsvidare.

Håller fullständigt med dig det finns hur mycket häfftiga spindlar
somhällst att välja bland i vår fana. hursomhälst nu har jag lärt mig
något nytt tusen tack // Stefan

Om du gillar också gillar svenska spindlar så rekomenderar jag Meta menardi som perfekt nybörjarspindel. Mycket vanlig i jordkällare i Sveriges olika delar, och finns även ganska långt norr ut (Dock inte i lappland, norrbotten och västerbotten). Husspindel är to.m ganska svår när man tar den ifall den inte ätit på många månader så det finns risk att den svälter, den är dessutom väldigt snabb och smiter mer än gärna. Meta menardi är långsam och lugn och trots storleken så är faktiskt giftet mildare än hos husspindlar och den spinner inte hörnnät, mer likt hjulnät fast formen är lite annurlunda. Meta menardi sitter gärna i tak på terrariet. Fast den äter bara flugor (bananflugor på tok försmå, köp lite maggot i fiskaffären och vänta tills det blir flugor. perfekt storlek) men det är så mycket annat som är betydligt bättre än husspindel. Den svåraste spindeln av dom svenska är nog dolomedes fimbriatus, väldigt aggresiv och har ett väldigt starkt gift jämfört med andra svenska arter.

3
0
sniffe:
ska ge mig ut på jakt efter den Meta mernardi verkar trevligare när man man vill observera
spindelns vardag till skillnad från en som bara ligger i boet hela tiden. Fråga kan man ha olika
spindlar i samma terrarie? //Stefan

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
sniffe skrev:
ska ge mig ut på jakt efter den Meta mernardi verkar trevligare när man man vill observera
spindelns vardag till skillnad från en som bara ligger i boet hela tiden. Fråga kan man ha olika
spindlar i samma terrarie? //Stefan

Stor risk för kanibalism. Håll alldrig två olika arter av spindlar i samma terrarium. Man kan ha samma art i samma terrarium men det är allt annat än riskfritt. Jag har haft meta menardi i samma terrarium för att testa men på en instängd yta är det omöjligt att smita så nej.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
PS: Många vill andvända sig av svenska namn vilket egentligen är ganska dåligt då det ofta finns fler popularnamn på en art eller flera arter med samma populärnamn. Men Meta menardi är källarspindel på svenska. Fast den trivs inte i källare utan i jordkällare. Den förväxlas ofta med husspindel men källarspindeln har blank bakkrop med tydligt olika färger, menardin är dessutom större (den tävlar med dolomedes fimbritus om att vara sveriges största spindel och jag vet inte vilken av dom det är som verkligen är störst).

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:

Här är en meta menardi. detta år ett dåligt foto på en individ som dessutom inte riktigt är fullvuxen men om man tittar noga kan man se att det är olika färger på bakkroppen och att både bakkropp och framkropp är blanka. Den här spindeln dricker inte från blöta bommullstussar så man får spraya ofta. denna behöver inte bottensusstrat men det är ju snyggt.

1275
1724
Falk:
Svenska spindlar brukar klara sej dåligt i fångenskap

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Falk skrev:
Svenska spindlar brukar klara sej dåligt i fångenskap

det beror på. Jag har haft dom flesta vanliga arter i Sverige och lyckats bra. Allt från Kärrrspindlar till Philodromus albidus.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild