Nathalievalli skrev:
Jag förstår det därför jag frågar lite vad som lan behövas så detta kan inköpas. Och nej jag ska köpa orm inom en vecka men vill börja köpa tillbehör så jag har allt
Håller till viss del med EK men tycker att ett år kanske är att ta i. Information och moget övervägande bör ha skett i god tid innan en reptil införskaffas speciellt med avseende på att vissa arter kan bli 20+ år (sköldpaddor ännu mer).
Terrat bör dock ha startats upp i god tid innan så att man kan se att värme (speciellt) funkar som den ska, men det viktigaste är att se till att värmen är ok innan du matar ormen (värme behövs för att smälta maten).
Du kommer att behöva
*en värmematta, ca 1/3 av terrariets längd och ev. en värmelampa till detta beroende på hur kallt du har det i rummet där terrariet står
* gömställen, minst två, en på kalla och en på varma sidan men fler är alltid bättre. Grottor etc.
* bottensubstrat lämpligt till arten, köp inte ren sand etc... till mjölksnok fungerar typ alspån blandat med torv bra (i min erfarenhet). De ska kunna gräva i terrat
* vattenskål stor nog att bada i
* klättermöjligheter, inte nödvändigt men vissa individer klättrar mer än andra så jag anser att det bör finnas
* Växter, här är det helt upp till dig hur du vill göra med levande/plast men skulle rekomendera en blandning. Plast är bra att hänga på glaset, det finns dom som har sugproppar för det ändamålet medan riktiga växter är att föredra för luftkvaliten och luftfuktigheten. Om du har en torvblandning (etc.) kan du plantera direkt i terrariet dessutom :-) men du måste vara förberedd på att ormarna har en förkärlek för att "gräva upp" eller mosa levande växter :-P
*hygrometer och termometer, termometer bör dessutom finnas på både kalla och varma sidan. Glöm exo terras, de funkar inte alls....
*lås... om barn ska springa dår ormen ska vara så ha alltid lås på terrat. Vem vet om någon kompis får för sig att plocka ut ormen... blir säkrare ur rymningsapekten också
* fuktgrotta, antingen gör du en själv av en liten låda som du skär upp ett hål i (ormen ska kunna ligga dubbelvikt utan att fastna i hålet) och har ex. fuktad mossa i eller så köper du en färdig, kallas oftast snakecaves.
* dagsbelysning för att skapa en dyngsrytm (jag har även nattbelysning de första timmarna till mina djur, främst för att jag vill se dom ;-) blått led ljus funkar utmärkt till ormar, de störs inte vad jag märkt av detta, det kan även simulera lite månljus)
* Pincett för matning, ev. låda/hink ifall du bestämmer dig för att mata utanför terrat (kolla forumet här, finns flera diskussioner ang. detta. Rent generellt skulle jag säga att mata i terrat om du bara har ett djur där i...)
* foder naturligtvis, frusna möss i lämpliga storlekar
* diskborste enkomt för att rengöra vattenskål (sjukt specifikt :-) men alltid bra att ha fixat innan, en del ormar skiter mycket i vattnet och då är det speciellt bra att redan ha fixat en)
* blomspruta etc. för att hålla rätt luftfuktighet
* plan för vem som ska passa ormen när ni är bortresta
tror jag fick med det flesta :-) säkert något som jag glömt :-P
lycka till med ormen!