Ödlor som får plats i en skolåda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
ungen333:
Har köpt ett litet terrarium med måtten L30H20B24, praktiskt taget en skolåda.
Hade tänkt att det skulle se fint ut some med någon liten ödla krypandes omkring. Har sökt omkring men hittar ingen som skulle få plats där i hella livet. Skulle uppskata att få förslag på djur som passar!

99
86
murbo:

ungen333 skrev:
Har köpt ett litet terrarium med måtten L30H20B24, praktiskt taget en skolåda.
Hade tänkt att det skulle se fint ut some med någon liten ödla krypandes omkring. Har sökt omkring men hittar ingen som skulle få plats där i hella livet. Skulle uppskata att få förslag på djur som passar!


Tyvärr för litet i mitt tycke till ödlor överhuvudtaget... bättre för ex: skorpioner med tanke på måtten ;-)

 

men för att svara på din fråga finns det några arter som är tillåtna och de är då endast marklevande då höjden är för låg för trädlevande. Du kan ha marklevande ödlor upp till 10 cm i terrat.

Några arter som skulle vara tillåtna är : Nephrurus levis (Australiengecko), Nephrurus milii (Australiensk tjocksvansgecko) och Hemidactylus imbricatus (Vipergecko) men vill poängtera att det är precis på gränsen för dom arterna ;-)


1159
625
Temla:
Tycker inget djur (förutom då någon insekt eller liten spindel) ska behöva leva i ett så litet utrymme. Dessutom tycker jag personligen att så små terrarium är svåra att sköta när man knappt får in handen. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Temla skrev:
Tycker inget djur (förutom då någon insekt eller liten spindel) ska behöva leva i ett så litet utrymme. Dessutom tycker jag personligen att så små terrarium är svåra att sköta när man knappt får in handen. 

i så fall har du en väldigt stor hand=P
ungen333 skrev:
Har köpt ett litet terrarium med måtten L30H20B24, praktiskt taget en skolåda.
Hade tänkt att det skulle se fint ut some med någon liten ödla krypandes omkring. Har sökt omkring men hittar ingen som skulle få plats där i hella livet. Skulle uppskata att få förslag på djur som passar!

Det finns ödlor som är lagliga där. Men det är minimum och ödlor bör ha det mycket större.


1159
625
Temla:
EmanuelKarl skrev:

i så fall har du en väldigt stor hand=P




Haha! Den är nog högst normal hoppas jag, men tycker det är jättekrångligt att komma åt att typ städa i extremt små terrarium. 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Temla skrev:



Haha! Den är nog högst normal hoppas jag, men tycker det är jättekrångligt att komma åt att typ städa i extremt små terrarium. 

jo. men att handen är större än 30*24*20 är nog inte sant. men jag förstår dig

154
87
MaryJanee:
Någon Tropiocolotes spp. (microgeckos)  skulle säkert fungera

1228
464
leedragon:
eller nån  unge tills den växer up :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild