Jonas_ skrev: Man bör ha i åtanke att djuren kommer från "exotiska" länder där solen är uppe bra mycket längre än i kalla Sverige :)
Man kan alltid kolla vart djuren bor naturligt och anpassa ljustimmarna efter det eller köra lika som någon duktig, seriös människa med egna agamer :)
Nu har jag inga skäggagamer men dock många andra djur från Australien! Sommartid kör jag tänt 15-16 timmar per dygn och under vintervilan kör jag runt 9 timmar.
12 timmar ljus och 12 timmar mörkt tycker jag låter lite för en soldyrkande ödla från ett varmt land, men det är min personliga åsikt! :)
Redigering: Jag läste igenom skötselrådet om skäggagamer här på terrariedjur.se (Det bör även ni som äger denna art göra ;) ). och där står det jag misstänkte, 12 timmar ljust på sommaren är för lite om man bor i Australien
"Antal soltimmar bör under sommaren ligga på 15 timmar, under vår och höst 12 timmar och under vintern 10 timmar. "
Det var ju just hösttider som efterfrågades, folk verkar ha bra koll. :)
Mer och mer talas numera om att ha fotogradient, inte bara värmegradient. Kan ödlan välja att ligga mörkt, har en egen grävd håla under en barkskiva tex, så störs den inte av att lampan går igång tidigare och värmer upp. grävdHar förstått att en del som har varaner har ljuset på hela dygnet utan att djuren far illa pga rejäla djup substrat att gräva ned sig i - rekommenderar det inte men det visar på vikten av att själv kunna få välja även ljus. Hjälp din skäggagam att få ett ställe att gräva ut en favorithåla i substrat, och öka ljustiden, så visar den hur lång dygnstid han önskar och du kan justera timern efter ödlan istället för tvärtom!