Alternativ föda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

321
444
Daniel_S:
Hej
Till mina grodor och paddor ger jag en så stor variation av föda som möjligt.
Mestadels blir det insekter såsom zophobas, syrsor, mjölmask och dubia.
Ibland kan även någon liten mus slinka ner hos de större arterna.

Jag har funderat på en sak, hur skulle det vara att mata med t.ex. kycklinghjärta, kycklinglever o.s.v. 
Tänker mig att det inte är jättefett, utan ganska nyttigt. Men jag kan ju ha helt fel...

Någon duktig på näringslära för djur kanske har vettigt svar?
Jag är helt novis inom detta område, men det vore ju praktiskt och hyfsat billigt.

2966
1645
Hoggaforfan:
Grovt förklarat vad jag läst:
Det har dykt upp i en del trådar, för en del djur fungerar det med rena köttbitar men då äter de
annat som grönt och kanske lite insekter men de flesta behöver allt som hänger med foderdjuret tex kalk från benen.


373
170
Anathawa:
Hoggaforfan skrev:
Grovt förklarat vad jag läst:
Det har dykt upp i en del trådar, för en del djur fungerar det med rena köttbitar men då äter de
annat som grönt och kanske lite insekter men de flesta behöver allt som hänger med foderdjuret tex kalk från benen.



Vad jag förstår kan man ge Ackles lite kalkonkött ibland och kokt ägg? Varaner äter rätt opportunistiskt i naturen tänker jag och tar både insekter däggdjur ägg reptiler, och har därför förmodligen större chans att klara av att äta kött utan normalt tillhörande ben, päls, inälvor etc än mer specialicerade reptiler?

Men grodor skulle jag inte ge ögg och kalkon om man inte gjort nån studie på det.

2966
1645
Hoggaforfan:
Anathawa skrev:


Vad jag förstår kan man ge Ackles lite kalkonkött ibland och kokt ägg? Varaner äter rätt opportunistiskt i naturen tänker jag och tar både insekter däggdjur ägg reptiler, och har därför förmodligen större chans att klara av att äta kött utan normalt tillhörande ben, päls, inälvor etc än mer specialicerade reptiler?

Men grodor skulle jag inte ge ögg och kalkon om man inte gjort nån studie på det.

Jupp är nog bara några sorters ödlor det gäller. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild