Sköldpaddsungar - Vilken art är det?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
7
Evy:
Hej! Mina barn fick två sköldpaddor i present och jag undrar om någon vet vilken art det kan vara? Enligt givaren är det en art som lever i vatten och på land men jag skulle vilja veta mer så att vi kan anpassa miljön till dem. Vi bor i ett varmt land och håller på att skapa ett "outdoor turtle habitat" där det är tänkt att de ska bo. Postar några bilder.

6
7
Evy:

379
399
Mr_B:

Mitt tips är o kontakta givaren igen o be om artnamnet. Den bör veta det. 

Sen är ju frågan varför man tar i mot nått som man inte vet vad det är från början? Menar det är ju sånt man tar reda på innan man tackar ja. Men det är bra bilder så du får säkert reda på arten så småning om. 


79
78
testudo_H:

Det är nån forma av Trachemys scripta, och de behöver både vattendel att sima i och en landdel där de kan komma upp och sola sig helt torra. Har man små bör de finnas bra saker de kan klättra upp till land på ex rötter eller liknande.

Har man honor bör det finnas grävbar sand på landdelen så de gräva ner ev ägg.

Lycka till.

 


295
270
barkskog:
Ocadia sinensis.

6
7
Evy:
Mr_B skrev:
Mitt tips är o kontakta givaren igen o be om artnamnet. Den bör veta det. 

Sen är ju frågan varför man tar i mot nått som man inte vet vad det är från början? Menar det är ju sånt man tar reda på innan man tackar ja. Men det är bra bilder så du får säkert reda på arten så småning om. 



Vilket förutfattat, dömande och trist svar. Jag har givetvis frågat givaren, en 75-årig dam, som inte visste mer än att de är vatten och landlevande och ska ha mat en gång per dag. Synen på djur är lite annorlunda i det landet vi bor. Har dock fått namnet på djuraffären och ska åka dit imorgon för att fråga mer, tänkte bara att det kanske kunde gå fortare att fråga någon här på forumet då vi vill att sköldpaddorna ska ha det bra och vi har ingen erfarenhet av reptiler sedan tidigare. Vi fick dem igår kväll i en liten plastbytta med vatten och landdel och insåg direkt att där kan de inte bo. Jag har letat information på nätet om skötsel och annat men förstår det kan skilja sig mycket mellan arter och vill inte göra fel.

6
7
Evy:
testudo_H skrev:
Det är nån forma av Trachemys scripta, och de behöver både vattendel att sima i och en landdel där de kan komma upp och sola sig helt torra. Har man små bör de finnas bra saker de kan klättra upp till land på ex rötter eller liknande.

Har man honor bör det finnas grävbar sand på landdelen så de gräva ner ev ägg.

Lycka till.

 



Tack för svar, vi har redan satt igång med att bygga ett “habitat” med gräs och jord och grottor och en vattendel. Vi vet inte om de är honor eller hanar än men bra tips med sand, det ska vi också fixa.

6
7
Evy:
barkskog skrev:
Ocadia sinensis.


Stort tack! Det verkar stämma, de ser precis ut som bilderna när jag googlar.

12
10
AlexanderS:
De flesta sköldpaddor, särskiljt när de är små behöver UVA och UVB i deras ljus. Det får du inte i en vanlig glödlampa eller värmelampa utan du måste köpa det specifikt. Glöm inte heller att om du ska ha sand och jord i ett akvarium så måste du ha en filter som är på, även små sköldpaddor skitar ner rejält. Regelbundna vattenbyten är också i ordning. 


Till sist vill jag bara påpeka att jag håller med Mr_B. Man ska veta art, vad den behöver och införskaffa det innan man tar in ett djur i sitt hus. Jag läste och kollade på all information jag kunde hitta i över ett år innan jag skaffade min sköldpadda (dock är det min första reptil, har man erfarenhet så kan man göra det snabbare).

6
7
Evy:
AlexanderS skrev:
De flesta sköldpaddor, särskiljt när de är små behöver UVA och UVB i deras ljus. Det får du inte i en vanlig glödlampa eller värmelampa utan du måste köpa det specifikt. Glöm inte heller att om du ska ha sand och jord i ett akvarium så måste du ha en filter som är på, även små sköldpaddor skitar ner rejält. Regelbundna vattenbyten är också i ordning. 


Till sist vill jag bara påpeka att jag håller med Mr_B. Man ska veta art, vad den behöver och införskaffa det innan man tar in ett djur i sitt hus. Jag läste och kollade på all information jag kunde hitta i över ett år innan jag skaffade min sköldpadda (dock är det min första reptil, har man erfarenhet så kan man göra det snabbare).



Tack för tipsen om UVA & B men som jag skrev tidigare så bor vi i ett varmt land med tillräckligt många soltimmar och de bor utomhus (som jag också skrivit tidigare). De har en vattendel som rensas varje dag och vattnet byts ut helt varannan (de matas separat så att det inte blir så smutsigt), samt en landdel med gräs och växter, en del med sten, en del med jord och en del med sand samt diverse grottor och tunnlar i både vatten och landdel.

Vad duktig du är som researchade i ett år. Det hade ju varit optimalt men vi hade ju tyvärr inte den möjligheten då vi fick dem i present, dvs vi visste inte för ett år sedan att vi skulle få dem. Att vägra presenten var heller inget alternativ i det land vi bor i och jag kan garantera att sköldpaddorna har det bättre hos oss än vad de hade i djurbutiken. Jag vet eftersom jag har varit där.
Det här är visserligen våra första reptiler men jag har haft husdjur hela mitt liv och är väl medveten om vilket ansvar som följer. För övrigt så tycker jag att det är trist med kommentarer och påpekanden om hur fel man gör när man faktiskt försöker göra rätt. Tack för mig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild