Anathawa skrev:
Jag vill skapa en berghäll från australien med samdstenskänsla, horisontellt lagrad rödaktig sandsten, med mängder av klättringsmöjligheter för två Ackies. :)
Den ska finnas i en vanlig lägenhet, så vikten får inte göra att vi blir vräkta. :)
Den ska täcka det mesta av en bakvägg på 2.4 * 1,8 m och hänga ihop med kortsidorna.
Hur stora proportioner av varje?
Var köper jag stendamm?
Använde de sugande duk, typ vanlig vit markduk / ogräsduk, eller nåt vsttentätt?
Citera gärna den du svarar för annars får personen ingen notis om det hela, du ser dem för att du startade tråden.
Stendamm finns på varenda stenbrott, kan också kallas stenmjöl har jag för mig. Finns nog i byggaffärer med eller trädgårdsbutiker. Vill man ha mer speciell sand så finns det som i djuraffärerna. Vi använde Nigeriasand när vi gjorde buren till skäggisarna och taggsvansarna sen "tvättade" hela bakgrunden med gult pigment och mycket vatten.
Se Australien-bygge-bilden längst ner:
www.terrariedjur.se/?page=user&sub=gallery&category=4388&user=HoggaforfanExakta förhållande är svårt då det skiljer på materialen så jag gjorde en tråd om det:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976Sen lägger jag till så mycket cement som det går utan att färgen förstörs.
Tex torv som är väldigt sugande gör jag först lite fuktig innan jag blandar i lim och cement men går efter känsla.
Det var vanlig markduk, inte plast så något sugande och släpper igenom vatten. Billigt och vad jag hade till hands. Egentligen kan man göra det på allt inkl gladpack, om det fastnar eller ej är inte så noga. Det är mest som form då man får göra det tillräckligt tjockt för att bli en stel platta