Mat till vandrande pinnar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

160
91
turboadde:

Hejsan

 

Jag tänkte prova på vandrande pinnar och dom skulle äta salal. Men där jag bor kosta den 20kr kvisten. Det drar ju iväg lite i matkostnad då. En kvistr räcker inte så länge. Någon som har lite tips på billigare föda man kan ge dom? Brukar salalen kosta så mycket?

Lite att tänka på tips e oxå bra om någon delar med sg av ;). Tänkte dom skulle föröka sig så mina pantrar får lite "Lyx mat" ibland. Och så e de ganska roliga djur att se på hehe.

 

Har inte riktigt koll på arterna men tror ena är Ramulus och den andra Areaton asperimus.

 

MVH Andreas


45
9
gurra1:

Hej,    Jag brukar köpa salal på Interflora i Enköping där kostar det 110:-  för ca  40 kvistar, förbeställt så jag får dom iggr i veckan. I övrigt så plockar jag en massa Hallon , Björnbärsblad mm. på sommrarna och fryserner dessa, så att mina pinnar får en blandad meny på vintern också. 


45
9
gurra1:

Hej  igen  , en bra sida på webben är   phasmatodea.com - lite tips bara.


356
177
krypet:

Salal ska absolut inte behövsa kosta så mycket! Behöver du större mängder så förbeställ och förhandla - det ska inte behöva kosta 110 kr heller för övrigt... En modell kan ju vara att be att få ett bra pris på kvistar med ett eller annat lite fult blad?


Frys eklöv på sommaren.

Björnbärsblad är mer eller mindre vintergröna och fungerar bra till de arter du nämnde. Kanske du eller någon du känner har i trädgården om det inte växer vilt där du bor.

Citronmeliss eller persilja från mataffären kan du testa. De brukar vara KRAV-märkta och alltså obesprutade. A. asperrimus äter citronmeliss. Jag minns inte hur det är med R. artemis, men du kan alltid testa. Sätt in både något de äter och något nytt samtidigt så de kan välja, då brukar det gå bra.


160
91
turboadde:

Tackar för tipsen. Nu känns det lite roligare att ha pinnar igen ;). Ska fylla frysen i sommar haha


459
138
Pakke:

Persilja brukar funka bra som alltid. (Nästan inte, men till alla funkar det nog.)


70
2
Digge:

hallåj, Jag köper Salal till mina. En fråga angående denna mat. Den är ju lite "torr" redan från början, och efter man haft den ett tag, så blir bladen lite fula, brungråa/ flammiga. Är de fortfarande okay att ge pinnarna dessa?


160
91
turboadde:

Jag har mina Salal i ett glas med vatten och en plastpåse över med en gummisnodd längst ner. Tycker att bladen håller sig fuktiga då mycket längre.


356
177
krypet:

Lite störe och kraftigare pinnar kan mumsa i sig salal även om den börjar vara torr. Det man måste tänka på är att duscha lite mer då eftersom de inte får i sig så mycket vatten med maten. Men... de tycker normalt mer om färsk salal och äter bättre då, så jag ´brukar försök se till att de har färsk mat.

När jag köper hem salal så snittar jag kvistarna längst ner så att de har nya fina itt och sätter dem i vatten bums när de är snittade. Hos mig kan den sedan stå i en vas i min svala och ljusa trapphall och då klarar den sig bra en vecka eller två.  Har man inte den möjligheten tror jag plastpåsknepet är bra - eller en plastpåse i kylskåpet om det finns plats - lägg i salal, spraya lite vatten och så in i kylen.

När jag ställer in den till pinnarna så tar jag en glasburk eller liknande. I den trycker jag ner en lagom stor bit oasis för snittblommor (en sorts grön torr massa som suger upp vatten, finns ofta vid mataffärernas blomsterhylla). I med vatten i burken tills oasisen är riktigt genomblöt. Nu är det lätt att sticka i salal och den får vatten utan att riskera att välta - salalkvisten står stadigt och burken blir tung av allt vatten. Man behöver inte byta oasis varje gång man fyller på växter, men om det börjar bli äckligt är det dags.


309
239
Gogs:

Min pinne är konstig... Den käkar aldrig färskt utan väntar tills det torkat ut helt sen sätter den sig och knaprar... Så jag sprayar dagligen istället så den ska få i sig vatten...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild