Första grodburken

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

16
10
Warmefors:
Hej på er gott folk.
Suget vart för stort så jag vart så illa tvungen att läsa på lite om Dendrobates.

Efter att jag kikat på forum efter forum om just pilgift så tänkte jag att nu måste jag göra en burk och låta den stå till sig tills jag har helt rätt biotop.

Så under kommande veckor och månader så kommer jag uppdatera med bilder och funderingar. Och jag vill gärna att ni med mera kunskap kommer med bra eller anus kritik och tips på hur jag kan gå tillväga.

16
10
Warmefors:
paket från cyberzoo kom med nya burken. Kartongen var jätteskadad så jag var helt hundra på att burken va skrot

16
10
Warmefors:
som tur var så va burken hel. Så det vart en glad överraskning tack å lov.

Började med att mäta innermått för att kunna förbereda bakgrundsbygget 

16
10
Warmefors:
i all hast så missade jag förståss att ta kort på bygget av bakgrunden.

Hur som så använde jag mig av smörpapper som jag ritade ut innermått på.

Limmade på 3 stycken små plastkrukor och fogskumade runt om och hela formen som ritats ut.

Efter va 8 minuter så var fogskumet klibbigt och börjat få en fastare form och jag kunde börja bearbeta på hygrolonduken. Man fick se till att massera in den riktigt och kunde på så sätt "knåda" till lite former i skummet.

När skummet torkat helt så kunde man enkelt få bort smörpapperet och hade en plan och fin baksida.

16
10
Warmefors:
det byggdes en vattenkista med en utanpåliggande ram och lock som en fogger fick ligga i. Vart en jättebra lösning till att få in dimma som sprider sig fint i hela burken 

16
10
Warmefors:
bottensubstrat på plats.

Fyllde ca 4cm i botten med lecarkulor och la dit ett biodrain nät och stenar i ena hörnet. Så hela botten på burken är fylld med vatten som hygrolonduken blir dränkt av. 
Hygrolon har en bra sugförmåga så den ska förse mossmixen som kommer på bakgrunden med vatten. Samt att det blir fukt av foggern som kommer gå i intervaller. 

Stendelen på högerhörnet har ca 0.5 cm djupt vatten som är tänkt till grodorna 

16
10
Warmefors:
mossmix från dusk blandades till och appliceras på bakgrund. Så nu är det bara att se till att det är fuktigt och bra med ljus och vänta 

334
289
LobsterPie:
Ser bra ut! Jag kommer definitivt följa det här :)

16
10
Warmefors:
LobsterPie skrev:
Ser bra ut! Jag kommer definitivt följa det här :)

Tackar. Kul att höra. Ska leta efter lite växter. Funderar på att beställa från bensjungle 

334
289
LobsterPie:
Warmefors skrev:

Tackar. Kul att höra. Ska leta efter lite växter. Funderar på att beställa från bensjungle 


Bens Jungle är riktigt bra tycker jag. Tillräckligt billiga priser, inte så farlig frakt, växterna kon snabbt och var bra paketerat. Tror jag gav 850 spänn totalt för 16 växter och lite löv :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild