Spindel som brutit benen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

459
138
Pakke:
SunshineGeckos skrev:

Men att insekter överhuvud taget inte känner smärta?  Sen om dom visar det eller inte,  ja det är väl en sak.  Men.... :/
Jag säger inte emot,  men skulle gärna veta varifrån du fått den informationen.  



Svar är enkelt. Jag prövade hålla fast första ben på dubia, så dubian slet första ben loss direkt, sen höll jag om igen på andra ben, ändå fortsatte dubian slita av och sista den tredje ben. Sen slutade jag. Vad gör dubian? Den gick bara vidare och åt foder i skålan som ingenting har hänt. Så det är en tecken att de visar inte känsla för smärta.

Ska du klara av att slita av två armar direkt en gång? Vargar och andra djur som har känsla för smärta ska kunna klara av det? Svaret är nej.


305
150
SunshineGeckos:
Pakke skrev:



Svar är enkelt. Jag prövade hålla fast första ben på dubia, så dubian slet första ben loss direkt, sen höll jag om igen på andra ben, ändå fortsatte dubian slita av och sista den tredje ben. Sen slutade jag. Vad gör dubian? Den gick bara vidare och åt foder i skålan som ingenting har hänt. Så det är en tecken att de visar inte känsla för smärta.

Ska du klara av att slita av två armar direkt en gång? Vargar och andra djur som har känsla för smärta ska kunna klara av det? Svaret är nej.


Det där låter mer som en överlevnadsmekanism. Den amputerade av sina ben för att det var "nödvändigt".  Säger ingenting om den hade ont eller inte i mina öron,  tror inte insekter känner smärta som vi gör dock.  

459
138
Pakke:
SunshineGeckos skrev:

Det där låter mer som en överlevnadsmekanism. Den amputerade av sina ben för att det var "nödvändigt".  Säger ingenting om den hade ont eller inte i mina öron,  tror inte insekter känner smärta som vi gör dock.  


Exakt! Nu förstår du bättre? :)

De gör det bara om det är nödvändigt. Inga smärta. Så en fördel för insekter.


305
150
SunshineGeckos:
Pakke skrev:


Exakt! Nu förstår du bättre? :)

De gör det bara om det är nödvändigt. Inga smärta. Så en fördel för insekter.


Jo jag förstår vad du menar. Men har du bevis för att dom inte känner något trots att dom måste bita av sig benen?  

459
138
Pakke:
SunshineGeckos skrev:

Jo jag förstår vad du menar. Men har du bevis för att dom inte känner något trots att dom måste bita av sig benen?  


Har du kollat att vargar eller andra djur som försökte bita sönder på benen sen går vidare att överleva? Nej OFTAST de dör till slut trots de är "fria från fällor"....

Insekter DÖR ALDRIG om de har förlorat 1-4 benen ändå de överlever. Och de visar att de lider? Nej, de fortsätter med FULLT AV KRAFT som vore de hade 6 benen på sig.

Det gör vi inte efter ha slitit av armar eller benen. Det gör inte vargar eller annat däggdjur.

Delvis av oss slutar äta pga lider av smärta. Det gör däggdjur med. Men insekter gör det ALDRIG.

459
138
Pakke:
SunshineGeckos....

Pröva ta bort en ben av insekt så får du se och bättre perspektiv.

459
138
Pakke:
SunshineGeckos....

En sak till. Har du tänkt på att vi, människor eller däggdjur som kan regenera på benen eller armar?

Nej, det GÖR vi INTE! Inte heller däggdjur.

ENDAST insekter som kan göra. :) Därför de känner inga smärta och... Ja låter som att de är bara en mekanism. Inte typ en levnade organismer med känsla av smärta.:)

Hoppas det hjälper dig att förstå. :)

459
138
Pakke:
Därför att, Möss, råttor, kaniner förbjudas att bli levande foder till reptiler för de KAN känna smärta.

Sen i fortsättningen nu, så insekter tillåts att bli levande foder till reptiler pga de känner inga smärta.

Om man har vetat att de har smärtkänsla, så annars har man förbjudit mata levande insekter till reptiler.

Tillägger en sak: Om vi eller däggdjur blir halshuggna, dör vi direkt. Insekter gör det inte. De går vidare som vanligt i några dagar tills så länge vätska räcker.

Så fråga dig själv, hur kan insekter leva utan huvudet i några dagar förutom oss inkl däggdjur?

:)

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Nu handlade frågan om huruvida spindeln klarar sig eller inte, starta gärna en egen tråd om ni vill fortsätta diskussionen om smärta hos insekter.

305
150
SunshineGeckos:
Pakke skrev:
Därför att, Möss, råttor, kaniner förbjudas att bli levande foder till reptiler för de KAN känna smärta.

Sen i fortsättningen nu, så insekter tillåts att bli levande foder till reptiler pga de känner inga smärta.

Om man har vetat att de har smärtkänsla, så annars har man förbjudit mata levande insekter till reptiler.

Tillägger en sak: Om vi eller däggdjur blir halshuggna, dör vi direkt. Insekter gör det inte. De går vidare som vanligt i några dagar tills så länge vätska räcker.

Så fråga dig själv, hur kan insekter leva utan huvudet i några dagar förutom oss inkl däggdjur?

:)

Mm.. ok.  Tror vi tänker olika ändå om saken. :) Men som sagt, vi ska inte klottra ner någon annans tråd och denna disskussion leder ändå ingen vart. ; )
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild