Rabalder skrev:
Då allting dog under 2 timmar (13 mört o 2 kräftor) så är hela karet tömt. Min gissning till massdöden, både av efterklokhet och era tips och råd är att allt är en kombination av allt. Då karet delvis tömdes när inredningen skulle i, för att sedan fyllas med trädgårdsslang (kallt sjövatten) så blev det en tempchock i kombination av trädgrenar som inte torkat ut helt (nån form av syra/gifter?) Just att det blivit för varmt tror jag inte, då husvakterna menade på att det varit varmt hela veckan vi var borta, men chocken av det nya kalla vattnet och kanske dålig inredning ledde till detta.
Summan av kardemumman, mörten är i frysen i väntan på kommande snokar.
Man lär så länge man lever och jag kommer helt klart testa igen, med ny mört, längre uppstart, snällare introducering, och en erfarenhet rikare.
Tack alla för tips och råd, även om jag tog det till fel forum.
mvh
//Rabalder
Det krävs inte mycket värme för att det ska bli massdöd hos kalvattenfisk 2-3 grader räker. Träet kan inte ha läkt ut så mycket gifter på så kort tid. Jag skulle ändå byt ut grenen. Använd inte sjövaten då du kan få med allt möjligt. Av klorerat kranvatten fungerar för de lesta fiskar. Nästa gång låt akvariet stå med filterna på i en vecka minst. Tillsät en bakterie kultur antagligen en från djurafär eller vrid ur ett filter från ett gamalt akvarium. Mört kan du sköta ungfär som guldfisk.
Kräftor är inte bra att ha tillsamans med fiskar i akvarium då de för eller senare äter upp dem. Om det är en störe damm så funkar fiskar och kräftor utan problem.
www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1404&SOK=1