Kungsboa storlek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1663
779
fluffis:
Binks skrev:
Tror jag aldrig någonsin i hela mitt liv hört "Kejsarboa"?
Är de bara jag?


Jag har inte heller hört det. Tyskarna säger kejsarboa (kaiserboa) men för den sakens skull (alltså för att det heter kejsarboa på tyska och eventuellt andra språk) så tycker inte jag att vi svenskar tvunget måste ta efter. Svenska är trots allt ett eget språk. För mig som inte sysslar med boaormar så har jag enbart hört dvärgkungsboa om imperatorn och uppfattar det som vedertaget och etablerat. Om detta ord fungerar så tycker jag helt enkelt inte det finns anledning att ändra på det.

Jag kan dra en liten parallell till ordet majsorm. Om man tänker logiskt så tyder det allra mesta på att majsormar skulle kallas för majssnokar här i Sverige. Det är en snok och många andra snokar har ordet snok i sig, t.ex. råttsnok och kungssnok. Varför heter det då majsorm helt plötsligt? Inte vet jag... men det har hetat så länge och det är vedertaget med ordet majsorm så det accepterar jag helt enkelt :) För mig finns det ingen anledning att vända upp och ner på majsormshobbyn för det :)

Detta är mina personliga tankar kring ämnet. Språk är ett väldigt stort intresse för mig :)

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Kejsarboa har varit det vedertagna populärnamnet på Boa constrictor imperator "så länge jag kan minnas" så jag måste erkänna att jag blir lite konfunderad när inte alla känner till det och jag blir mörkrädd när jag läser att det finns tankar att skrota ett vedertaget populärnamn bara för att man själv inte har hört talas om det... I så fall föreslår jag att vi skrotar ALLA populärnamn i så fall...

Angående "majsorm" vs "majssnok" så användes båda populärnamnen förr och majssnok används säkert fortfarande av nån gammal räv inom hobbyn.

Detta är inte mina personliga tankar utan bygger på ett mångårikt aktivt deltagande inom hobbyn.
Språk är ett väldigt stort intresse för mig också!  :)


Henke :)

1663
779
fluffis:
Hellemar skrev:
Tjabba...

Kejsarboa har varit det vedertagna populärnamnet på Boa constrictor imperator "så länge jag kan minnas" så jag måste erkänna att jag blir lite konfunderad när inte alla känner till det och jag blir mörkrädd när jag läser att det finns tankar att skrota ett vedertaget populärnamn bara för att man själv inte har hört talas om det...


Kul med fler som är språkintresserade! :)

Ja, men då är det nog så som du säger att kejsarboa är mer vedertaget än dvärgkungsboa. Som sagt så är boaormar inte mitt gebit, utan jag beskrev bara hur jag uppfattade det och vad jag har hört och läst. Jag gjorde dessutom en sökning här i forumet och fick endast två träffar på kejsarboa. Den ena träffen är denna tråd och sen finns det i en annan tråd också. Jag finner det märkligt att inte fler använder detta ord om det nu skulle vara vedertaget.

Jag menade absolut inte att kejsarboa inte ska användas enbart för att jag inte känner till det utan för att det var fler än jag som inte kände till det, och framförallt för att ordet i det närmaste lyser med sin frånvaro, åtminstone i detta forum. En annan sak som talar för ordet dvärgkungsboa är att i detta forums register över populära arter är ormen översatt till dvärgkungsboa.

Hellemar skrev:
Angående "majsorm" vs "majssnok" så användes båda populärnamnen förr och majssnok används säkert fortfarande av nån gammal räv inom hobbyn.

 


Det är ju precis så det är. Det är inte lätt att alla enas om ett och samma ord. Därför är det också svårt att säga att det finns ett "rätt" och ett "fel".

488
203
David:
Jag är egentligen inte så mycket för dvärgkungsboa när det gäller BCI. Som jag ser det så finns det vissa lokaliteter som blir "riktiga dvärgar" Även om en Hog Island brukar stanna under 2m så har vi ju vissa lokaliteter som inte blir mer än 130 cm-150cm  Det är dessa som för mig är dvärgar.
Enligt boa-constrictors.com är det endast dessa nedan som uppfyller de kraven.

The Tarahumara Boas (Mexico)
The Tamaulipas Boas (Mexico)
The Cay Caulker Boas (Belize)
The Ambergris Caye Boas (Belize)
The Crawl Cay Boas (Belize) but only the bloodline that is anerythristic by tendency.




135
130
Hellemar:
Tjabba...

På tal om språk och Boa constrictor imperator så betyder ju faktiskt imperator just kejsare, så att kalla imperatorn för Kejsarboa är väl helt i enlighet med konstens alla regler...


Henke :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild